Suzuki Ecstar, het fabrieksteam van de Japanse constructeur, was één van de eersten om hun nieuwe kleurenschema en motor te presenteren. Laten we niet vergeten dat Suzuki en kampioen 2020 Joan Mir, op kousenvoeten naar de derde plaats schoven vorig seizoen. Hoe klaar zijn zij voor 2022?
foto: ©motogp.com
Het levert een bepaalde rust op, alles vroeg klaar te hebben. De contracten zijn rond, het team is bekend en er kan vroeg aan de motor geschaafd worden. In 2021 leek Suzuki niet echt een vuist te kunnen maken, maar tenslotte eindigde Joan Mir, net als het Ecstar Suzuki team, en het merk Suzuki trouwens, op de derde plaats van de diverse kampioenschappen: rijders, teams en constructeurs. Zullen zij in 2022 een grootmacht zijn om rekening mee te houden?
Joan Mir
Geen poles en geen zeges voor de wereldkampioen 2020. Regelmaat, dat was het wapen van Joan Mir. Zes podia (waaronder tweemaal een tweede plaats), zestien keer in de punten en slechts twee opgaves op 18 races! Het leverde hem een derde plaats op en Mir kreeg uiteraard het vertrouwen van Suzuki. Poles zetten, punten halen en races winnen: dat is het doel voor 2022.
Alex Rins
De andere Spanjaard bij Suzuki stond wat in de schaduw van zijn team- en landgenoot, en sloot af met ruim 100 punten minder in het WK. Een blik op zijn resultaten maken het probleem duidelijk. Rins is snel, zeker, maar hij maakt teveel fouten. Vijf opgaves en een forfait op 18 races. Slechts één podiumplaats. Rins ging gewoon te vaak onderuit als hij op goede posities ligt en hij gaat minder goed om met de banden dan Mir. Toch mocht de Spanjaard blijven, maar of dit blijft duren is maar de vraag.
De Suzuki GSX-RR
Met een derde plaats bij de constructeurs en de teams, was Suzuki in 2021 eigenlijk de derde macht van het plateau, achter de fabrieksteams van Yamaha en Ducati, maar wel voor Honda en Aprilia en de sterkste privéteams. Het Suzuki team blijft een buitenbeentje, een outsider. En ook met de voorstelling van de nieuwe GSX-RR valt het team moeilijk te lezen. Buiten een aantal zichtbare aerodynamische aanpassingen is er weinig bekend over de Suzuki machine, al weten we van de voorgaande jaren dat hun wendbaarheid en bochtenwerk zeer sterk is. Wie geld inzet op Suzuki als outsider voor de titel, zou er wel eens goed kunnen uitkomen.