Op het einde van januari stelde KTM al zijn team voor dat aan de campagne 2022 zal deelnemen.
foto: ©motogp.com
De moeilijke start van het seizoen en het gebrek aan standvastige resultaten vormde de basis voor een herstructurering bij KTM. Het leidde ertoe dat teammanager Mike Leitner een rol kreeg als adviseur en zijn functie zag gaan naar de Italiaan Francesco Guidotti, die overkomt van Pramac Ducati. Dat was toch wel een kleine revolutie bij de Oostenrijkers want Leitner was al aan boord toen het MotoGP-project in 2017 opstartte. Brad Binder en Miguel Oliveira moeten de nieuwe RC16 opnieuw naar de zege loodsen. De testrijders worden Dani Pedrosa en Mika Kallio.
Miguel Oliveira
Miguel Ângelo Falcão de Oliveira. De verwachtingen stonden misschien wat hoog gespannen bij KTM nadat de Portugees in 2020 met twee zeges naar huis ging bij het Tech 3 satelliet-team. Hij sloeg zelfs een aanbod af van het fabrieksteam om Zarco te vervangen en verkoos voor 2020 zijn leerschool te vervolmaken bij Tech3. De start van het seizoen 2021 was lastig en het duurde tot de komst van een ieuw chassis in de zomer voordat Oliveira terugkeerde naar de zege in Spanje (Catalunya). Er waren nog podiumplaatsen, maar ook nog een resem opgaves en uiteindelijk zat er niet veel meer in dan een 14de plaats op het einde van het seizoen. In 2022 hoopt de Portugees zijn revanche te kunnen nemen.
Brad Binder
Het is ongelooflijk wat Binder soms vermag met een motor. De Zuid-Afrikaan staat bekend als een onbevreesde rijder en laat zich soms wel eens betrappen op wat onstuimig gedrag. Door de weigering van Oliveira was het Binder die in 2020 debuteerde in het Red Bull KTM fabrieksteam. In het Tsjechische Brno werd hij dan de eerste rookie sinds 2010 en Marc Marquez om meteen in zijn eerste jaar een MotoGP te winnen. Bovendien schonk hij zo ook het KTM fabrieksteam hun allereerste zege op het hoogste niveau. Ereplaatsen en één fel bevochten zege vanuit een verre startpositie was zijn deel in 2021, maar als hij deze vorm aanhoudt dan mag hij misschien wel bij de outsiders gerekend worden in het titelgevecht in 2022.
De KTM RC16 2022
De RC16 wordt de enige motor op de grid met een stalen trellis buizenframe. KTM zet de eigen traditie voort van krachtige en veelzijdige V-Twin motoren. Helaas werkte het team eerder wisselvallige testdagen af. Meer grip en een betere snelheid uit de bochten, dat is waarnaar KTM op zoek is voor de eerste wedstrijd van het seizoen van start zal gaan.