Vandaag vond de laatste F1-testdag in Barcelona plaats. De ochtendsessie was erg chaotisch met maar liefst vijf rode vlaggen. Tijdens de middag werd het circuit dan natgespoten om de teams de kans te geven om de natte banden uit te testen. Mercedes stond voor het eerst deze testen weer bovenaan met ‘s ochtends Russel als snelste en Hamilton primus in de namiddag.
Foto: © Mercedes-AMG – tekst: Jens Brandt
Tussen de twee sessies door werd het circuit in Barcelona vandaag volledig natgespoten, zodat de rijders tijdens de middagsessie konden testen met regenbanden. Na ongeveer twee uur was al het water al opgedroogd en was het weer tijd voor droge banden.
Niet ieder team reed nog deze namiddag. Vier teams moesten noodgedwongen deze sessie aan zich voorbij laten gaan. Na het lek bij Mazepin, de brand van Alonso, crash van Gasly en mechanische problemen bij Vettel deze ochtend kwamen Haas, Alpine, AlphaTauri en Aston Martin niet meer actie.
Bij Alfa Romeo heeft Bottas na de mechanische problemen van Zhou wel nog kunnen rijden, maar net zoals de voorbije dagen, heel minimaal. Hij heeft enkel tien ronden op regenbanden kunnen rijden. De rest van de sessie is hij met een probleem in de garage blijven staan. In zijn drie sessies samen heeft hij maar 54 ronden kunnen rijden, dat is nog niet eens een volledige Spaanse GP.
Hamilton primus
Van de wagens die wel konden deelnemen, was het Hamilton die het snelste was. Hij zette een 1’19”138 neer, wat meteen de snelste tijd van de drie dagen is. Russel zakte naar een tweede plek en Sergio Perez (Red Bull) werd derde.
Na drie dagen testen kunnen we zeggen dat Mercedes, Red Bull, Ferrari en McLaren er goed voor staan en dat Alfa Romeo en Haas best nog een tandje bij gaan steken, als ze niet onderaan willen bengelen. Nu is het twee weken wachten tot de volgende testdagen in Bahrein (10-12 maart). De teams hebben nu een laatste kans om hun wagens aan te passen met de verzamelde informatie voordat het echt allemaal begint op 20 maart.
Eindstand testdag 3
- Hamilton (Mercedes) 1’19”138 (94 ronden)
- Russell (Mercedes) 1’19”233 (66 ronden)
- Perez (Red Bull) 1’19”556 (74 ronden)
- Verstappen (Red Bull) 1’19”756 (59 ronden)
- Vettel (Aston Martin 1’19”824 (48 ronden)
- Leclerc (Ferrari) 1’19”831 (44 ronden)
- Sainz (Ferrari) 1’20”072 (92 ronden)
- Albon (Williams) 1’20”318 (94 ronden)
- Latifi (Williams) 1’20”699 (13 ronden)
- Ricciardo (McLaren) 1’20”790 (86 ronden)
- Norris (McLaren) 1’20”827 (52 ronden)
- Alonso (Alpine) 1’21”242 (12 ronden)
- Zhou (Alfa Romeo) 1’21”939 (41 ronden)
- Gasly, AlphaTauri, 1’22”469 (40 ronden)
- Mazepin (Haas) 1’26”229 (9 ronden)
- Bottas (Alfa Romeo) 1’30”433* (10 ronden)
*tijd neergezet met regenbanden