Home > F1 > F1 Barcelona: daar is Charles Leclerc

F1 Barcelona: daar is Charles Leclerc

Net als de openingsdag is ook de tweede testdag van de F1 in Barcelona erg rustig verlopen. Alle teams trachten vooral veel kilometers op de teller krijgen, want ze willen zeker nog niet alle kaarten op tafel gooien. Dat zal pas iets zijn voor in Bahrein. Het enige wat echt in het oog sprong waren de eerste rode vlaggen. Eentje ‘s ochtends en eentje tijdens de middagsessie.

Na de 147 ronden van Max Verstappen (Red Bull) gisteren, ging het Sergio Perez (Red Bull) minder goed af. Na 38 ronden hield zijn Red Bull het voor bekeken. Het probleem zou zich in de versnellingsbak bevinden. Voor de rest was er geen schade aan zijn wagen. In het algemeen ziet de betrouwbaarheid van de wagens er overigens goed uit want het duurde bijna drie volledige sessies voor de eerste rode vlag gezwaaid moest worden. Andere jaren gebeurt dat veel sneller en frequenter.

Bij Alfa Romeo blijven de problemen zich daarentegen opstapelen. Valtteri Bottas kon niet meteen van start gaan door reparaties aan zijn wagen, herstellingen die langer duurden dan voorzien. Wanneer hij dan toch kon beginnen, reed hij de volledige ochtend maar 21 rondjes. In de drie sessies samen heeft het team maar 53 ronden afgelegd. Verscheidene andere rijders leggen dat aantal in één sessie af.

Voor Haas ziet het er stukken beter uit. Gisteren reden ze de volledige dag maar 43 ronden. Nu deed Mick Schumacher er deze ochtend 65 en zette een mooie zesde tijd in de ochtend neer.

Daniel Ricciardo’s McLaren was in de eerste sessie het snelst. Met een 1’20”355 stond hij juist zoals zijn teamgenoot Lando Norris gisteren bovenaan. De Ferrari van Carlos Sainz werd tweede, Pierre Gasly in de AlphaTauri derde.
Leclerc snelste van de middag

Rode vlag

Na de rode vlag voor Perez deze ochtend, was het in de namiddag weer prijs. Ongeveer halverwege de sessie liet Haas Nikita Mazepin weten dat hij de wagen aan de kant moest zetten door een mechanisch defect. De Rus had op dat moment er maar negen ronden opzitten. Er was schade aan de brandstoftank. Na 30 minuten kon hij weer verder en eindigde de dag met 42 ronden.
Niet veel later kon Perez dan eindelijk aan zijn middagsessie beginnen. Het probleem met de versnellingsbak kreeg Red Bull opgelost en in anderhalf uur heeft hij toch nog 78 ronden gereden. Dat is iets meer dan een volledige Spaanse GP.

De eerste sessie als full-time F1-rijder van Guanyu Zhou ging redelijk goed. De problemen die Alfa Romeo ondervond tijdens de vorige sessies lijkt verdwenen. De Chinees reedt 71 ronden, 19 ronden meer dan Alfa Romeo de drie andere sessies samen.
Pierre Gasly reed de meeste ronden vandaag. Net zoals Max Verstappen gisteren werden het 147 rondjes in Barcelona. Ook Esteban Ocon en Daniel Ricciardo haalden de 100.

Verscheidene rijders zeiden dat de nieuwe regels het wel degelijk iets gemakkelijker maakt om een andere wagen te volgen. Dit zou het voorbijsteken moeten helpen. Het is wachten tot in Bahrein om te zien of dat in een race ook zo is.Iets wat ook opvalt is dat ‘porpoising’ terug is. De laatste keer dat de teams daar rekening mee moesten houden was 40 jaar geleden, toen ook in een grondeffect tijdperk. Dit fenomeen komt voor als de wagens hoge snelheden bereiken. Want als ze snel rijden dan is het grondeffect heel sterk en plakt de wagen bijna tegen het asfalt door een sterke kracht. Wanneer de wagen dan het asfalt raakt valt die kracht even weg en verliest de bolide downforce. Op een gegeven moment vindt het grondeffect weer plaats en begint de cyclus opnieuw (zie filmpje). Als de teams het verlies aan downforce onder de knie kunnen krijgen, dan kunnen daar tienden van een seconde mee gewonnen worden per ronde.


In het laatste uur reden veel rijders persoonlijk snelste ronden, maar het was Charles Leclerc die op het einde het snelst van allemaal was. Hij zetten een 1’19”689 op de tabellen. Pierre Gasly was net zoals deze ochtend tweede en de snelste van de ochtend Ricciardo zette een scherpere tijd neer maar eindigde derde. Helemaal onderaan zien we Lewis Hamilton.

Eindstand testdag 2
1. Leclerc (Ferrari) 1’19”689 (79 ronden)
2. Gasly (AlphaTauri) 1’19”918 (147 ronden)
3. Ricciardo (McLaren) 1’20”288 (126 ronden)
4. Russel (Mercedes) 1’20”537 (66 ronden)
5. Sainz (Ferrari) 1’20”546 (71 ronden)
6. Vettel (Aston Martin) 1’20”784 (74 ronden)
7. Perez (Red Bull) 1’21”430 (78 ronden)
8. Mazepin (Haas) 1’21”512 (42 ronden)
9. Albon (Williams) 1’21”531 (47 ronden)
10. Zhou (Alfa Romeo) 1’21”885 (71 ronden)
11. Latifi (Williams 1’21”894 (61 ronden)
12. Stroll (Aston Martin) 1’21”920 (55 ronden)
13. Schumacher (Haas) 1’21”949 (66 ronden)
14. Ocon (Alpine) 1’22”164 (125 ronden)
15. Bottas (Alfa Romeo) 1’22”288 (21 ronden)
16. Hamilton (Mercedes) 1’22”562 (40 ronden)