Vandaag zijn de eerste testsessies van het F1-seizoen 2022 in Barcelona gestart. Hoewel de tijden er niet echt toe doen, zijn er toch verschillende zaken die na twee sessies van vier uur testen in het oog springen. Wat de tijden zelf betreft, topte Lando Norris in zijn McLaren de ranking, voor de beide Ferrari van Charles Leclerc en Carlos Sainz.
Foto: Β© McLaren / Tekst: Jens Brandt
Ferrari eindigt bovenaan in eerste testsessie in Barcelona
Om 9u00 op woensdagochtend 23 feburari ging het nieuwe F1-seizoen in Barcelona van start. In het eerste deel van de testsessie ging het er rustig aan toe. Het belangrijkste aan deze oefensessies was kilometers afleggen. Want alleen zo krijgen de teams kostbare informatie over de nieuwe bolides. Max Verstappen had dat duidelijk begrepen want hij was de eerste rijder die aan 50 ronden raakte. Hij eindigde, samen met Leclerc, de sessie met 80 ronden, de grootste afstand van alle deelnemers. Verstappen heeft het ook enkel gelaten bij longruns, hij gebruikte alleen maar de hardere band en heeft dus nooit een snelle ronde nagejaagd.
Wanneer het bij Verstappen allemaal van een leien dakje liep, liep het bij Robert Kubica helemaal niet. βs Middags had de Pool nog maar vier rondjes gereden en geen enkele tijd neergezet. Dat kwam omdat ze bij Alfa Romeo na een breuk van een onderdeel de wagen grondig nakeken. Pas 20 minuten voor het einde van de sessie ging hij terug naar buiten.
Een ander element dat opviel bij Alfa Romeo was dat ze als enige hun wagen nog niet aan de wereld lieten zien. Voor de testdagen rijden ze dan ook in een speciale camouflagelivery. Hun ware kleuren laten ze pas op zondag zien.
π΅π»ββοΈ pic.twitter.com/iJLwX8EsW9
β Alfa Romeo F1 Team ORLEN (@alfaromeoorlen) February 23, 2022
Laten we toch even naar de tijden kijken. Heel de sessie deden Charles Leclerc en Georges Russell haasje over. Maar het was Charles Leclerc, met een tijd van 1m20.165 die op het einde bovenaan stond. Even ter vergelijking Lewis Hamilton haalde de polepositie in mei met een 1m16.741s. Bijna 3,5 seconden sneller dan de snelste tijd nu. De tijden zeggen niet alles. Want in een testsessie weten we niet met hoeveel brandstof de wagens rijden en gebruiken de rijders niet de zachtste band.
Norris snelste en kilometers voor Max
Ook in de tweede oefensessie van de eerste dag is veel ronden afleggen de opdracht voor de rijders. Net zoals in de eerste sessie is Max verstappen de man met de meeste ronden. Als we al iets kunnen zeggen, is dat de wagen van Red Bull er al zeer betrouwbaar uitziet, want hij heeft vandaag dubbel zoveel rondjes afgelegd als er normaal in een race zijn in Barcelona, met name 147, één meer dan Fernando Alonso in zijn Alpine. Ook McLaren en AlphaTauri ogen sterk, want Lando Norris en Yuki Tsunoda hebben vandaag ook meer dan 100 ronden afgewerkt.
Voor Haas daarentegen ziet het er niet goed uit. In de ochtendsessie reed Nikita Mazepin maar twintig ronden door een lek aan de koeling. Terwijl Mick Schumacher er maar twaalf deed. Ook bij Alfa Romeo is de betrouwbaarheid nog niet optimaal. Na de dramatische ochtend voor Kubica, met negen ronden het minst van allemaal, heeft Bottas er een wisselvallige namiddag opzitten. Het eerste deel verliep nogal stroef, maar in het tweede ging het beter en heeft hij toch nog 23 ronden gereden.
Bij verschillende wagens zagen we dat ze naar buiten reden met een nog natte βverflaagβ. Dit wordt flow-vis (een afkorting voor flow visualisation) genoemd. De teams doen dit om te kijken hoe de aerodynamica op de wagens werkt. Als een wagen de baan op gaat, beweegt de laag mee met de wind en laat het sporen na. Zo kunnen de monteurs zien hoe de lucht beweegt rondom de bolide en dit analyseren.
Uitslag dag 1 Barcelona:
1. Norris (McLaren) 1β19β³568
2. Leclerc (Ferrari) 1β20β³165
3. Sainz (Ferrari) 1β20β³416
4. Russell (Mercedes) 1β20β³784
5. Hamilton (Mercedes) 1β20β³929
6. Vettel (Aston Martin) 1β21β³276
7. Tsunoda (AlphaTauri) 1β21β³638
8. Alonso (Alpine) 1β21β³746
9. Verstappen (Red Bull) 1β22β³246
10. Bottas (Alfa Romeo) 1β22β³572
11. Albon (Williams) 1β22β³760
12. Schumacher (Haas) 1β22β³962
13. Stroll (Aston Martin) 1β23β³327
14. Latifi (Williams) 1β23β³379
15. Mazepin (Haas) 1β24β³505
16. Kubica (Alfa Romeo) 1β25β³909