Home > F1 > F1 2022: de aanloop naar Barcelona – de wagens

F1 2022: de aanloop naar Barcelona – de wagens

Het nieuwe F1-seizoen gaat woensdag eindelijk opnieuw van start met de testdagen in Barcelona. In deze vierdelige reeks zetten we alles wat je moet weten nog eens op een rijtje. We beginnen met wat er nu anders is aan de nieuwe wagens zelf.

tekst: Jens Brandt
illustratie: ©drawingdatabase.com


Vorig seizoen was het spannendste seizoen dat we ooit hebben gehad. De ware titanenstrijd tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton werd pas in de allerlaatste ronde van de allerlaatste grand prix beslist. Dit seizoen zou dat anders kunnen verlopen want de wagens van vorig jaar zijn er niet meer.

Downforce…

Dit seizoen zijn werden de technische regels compleet veranderd. De bedoeling daarvan is om de bolides elkaar beter te laten volgen en zo meer gevechten op de baan te krijgen. De grootste aanpassingen zien we aan de voor- en achtervleugel. Hiermee zou het downforce-verlies veel kleiner zijn dan vorig jaar. Wanneer we dat in cijfers gieten dan zien we dat als een wagen vorig jaar op 10 meter van een andere wagen reed, hij 47% downforce verloor, terwijl dit nu, maar 18% zal zijn.

...en grip

Ook veranderen de banden vergeleken met vorig seizoen. De voorbije jaren waren dit banden van 13-inch nu zullen het er zijn van 18-inch. De grotere banden zullen ervoor zorgen dat ze niet zo snel oververhitten als ze wegglijden, en dit bevordert het racen enorm. Meer grip zal er ook komen door een gedeeltelijke terugkeer van het grondeffect, het zuigeffect van een luchtstroom onder de bodemplaat. Dat moet dan weer compenseren voor strengere aerodynamische beperkingen. De wagens gaan er strakker uitzien, met minder aero-hulpstukken en een maximum van vier lamellen op de voorvleugel.

Motorenstop en budget cap

Een aantal zaken bleven behouden: zo werd de motorarchitectuur bevroren, en dus zien we nog steeds de 1.6-liter V6 turbo-hybride. Opgelet dan weer wel met de ontwikkelingen van de wagen want voor alle teams geldt er nu een uitgavenplafond. Een goede 140 miljoen dollar is wat een team mag spenderen, maar dat is dan wel zonder salarissen, marketing en diverse uitbatingskosten.

Als alles goed gaat, zal het weer een seizoen worden om van te smullen met veel verschillende winnaars en podiumkandidaten. Alleen maar hopen dat we met nieuwe regels niet eenzelfde resultaat krijgen als in 2009, toen Brawn GP een innovatieve manier vond om met de regels om te springen. Dat leidde tot een enorm voordeel en een vrijwel onbedreigde wereldtitel voor Jenson Button.