Repsol Honda, het fabrieksteam van de Japanse constructeur, is al 28 lange jaren een vaste waarde aan de top van de motorracerij. Ook in 2022 blijven veel dingen bij het oude: de motorfiets is een grondig herziene RC213V, al jarenlang het werkpaard van Honda, en ook Marc Marquez en Pol Espargaro blijven aan boord.
foto’s: ©motogp.com
Ervaring en een ploeg die al jarenlang op elkaar ingespeeld is. Dat zijn wellicht de sterkste troeven van Repsol Honda. De branie van een Marc Marquez, in perfecte symbiose gestuurd door zijn race-ingenieur Santi Hérnandez, en op een motor die ieder jaar weer gegoten als een maatpak voor de achtvoudige wereldkampioen wordt ontworpen… Weinigen hebben verweer tegen deze grootmacht, die echter hard leunt op het genie van die ene rijder. Wat dat betekent voor het team zagen we in 2020, toen Repsol Honda, zonder Marquez, naar de subtop verdween. Pedrosa, Lorenzo, Bradl, Petrucci….Vele grote namen en getalenteerde rijders beten de afgelopen seizoenen hun tanden stuk op het blok “Marc Marquez”. Voorlopig ziet het ernaar uit dat ook Pol Espargaro in deze situatie geen verandering zal kunnen brengen.
Marc Marquez
Uiteraard bleef Marc Marquez aan boord. De Spanjaard kende in 2020 een quasi sabbatsjaar tengevolge blessureleed, maar zijn comeback toonde vorig seizoen aan hoe sterk Marquez “de oude” nog is. Waar menig rijder na een jaar afwezigheid wel genoegen had genomen met enkele podiumplaatsen, griste Marquez dan al drie zeges weg. En niet van de minsten want zelfs voor een 100% topfitte rijder is de Sachsenring bijvoorbeeld een beproeving. Voor Marquez, 29 jaar oud, wereldkampioen in Moto en Moto3 en zesvoudig wereldkampioen in MotoGP, is een pensioen nog niet aan de orde. Maar hij begint wel het lijvige ziekenhuis-dossier te voelen. Te vele operaties aan zijn schouder en te korte revalidaties leidden vorig seizoen tot een sabbatsjaar. De inzet en de wil van Marquez zijn gemaakt van plaatstaal, maar ook het lichaam heeft zijn zegje te doen… Hoe dan ook is Marquez, zoals steeds, zege- en titelkandidaat in iedere nieuwe campagne.
Pol Espargaro
De Portugees streefde al jaren naar erkenning door de topteams, en met zijn inlijving bij Repsol Honda leek deze betrachting bewaarheid te worden. Maar ook tegen een Marquez die nog niet zijn volle kunnen had bereikt, kon Espargaro geen weerwerk bieden. Een pole en een tweede plaats (zijn beste resultaat van zijn carrière tot nu toe), waren zijn deel. Uiteraard was het voor Pol een leerjaar. En in 2022 komt hij meer ervaren aan de start. Hij zal dit seizoen op zoek gaan naar die eerste zege en naar zijn plaats in het team.
Honda RC213V
De update voor dit seizoen zorgde voor een betere motorfiets. Daar waren alle rijders het over eens. Maar hoeveel beter deze Honda nu is vergeleken met vorig seizoen, daar blijft men nog wat wazig over. Er werd vooral op zoek gegaan naar meer grip. De viercilinder in V van 1000cc levert meer dan genoeg vermogen. Er wordt een cijfer van 256 pk naar voren geschoven, voor een drooggewicht van 160 kg, maar de echte waarde ligt wellicht heel wat hoger. De troeven bij de RC213V liggen bij zijn aanpasbaarheid. De motor is misschien niet de snelste op de rechte lijn, of de beste in wendbaarheid, of het snelste weg bij de start…, maar het geheim is dat deze motor overal “redelijk” goed in is en dus op bijna elk type circuit meespeelt. En de rest van de gebreken worden weggefilterd door de ongeëvenaarde stijl van een Marc Marquez.