Gresini. De naam is legendarisch in het motorracen en het is een team waar de vele liefhebbers van de sport wel enige sympathie kunnen voor koesteren. In 2022 komt de renstal met een zeer mooi, retro aandoend, kleurenschema en met de Ducati GP21.
foto’s:©motogop.com
Enea Bastianini vervoegt er debutant Fabio Di Giannantonio en de beide heren krijgen de beschikking over een Ducati GP21, de machines dus die vorig jaar in de tweede helft van het seizoen toch wel hun mannetje konden staan.
Team Gresini Racing MotoGP gaat terug naar zijn roots en zal aantreden als een onafhankelijk privéteam. Na het onverwachte overlijden vorg jaar van motolegende en stichter Fausto Gresini, staat het project nu onder leiding van teameigenaar Nadia Padovani Gresini.
Fabio Di Giannantonio
Na een veelbelovend debuut in de Moto2 (beste rookie) in 2019 volgde er een moeilijk jaar 2020 voor Di Giannantonio op het Speed Up chassis. In 2021 ontpopte hij zich echter tot een moto2 zegekandidaat met de Kalex Gresini Moto2 machine. Hij eindigde slechts zevende in het Moto2 kampioenschap maar een zege en drie podiumplaatsen was voldoende overtuigend om “Diggia” bij Gresini te promoveren naar de MotoGP.
Enea Bastianini
De Moto2 kampioen van 2020 liet zich vorig seizoen opvallen in zijn debuutjaar in de MotoGP klasse. Hij zat geregeld in de top 10 en kon “thuis” in Misano een dubbel podium scoren. “Bestia” (het beest) ruilt de Avintia Esponsorama Ducati GP19 in voor een GP21 exemplaar dat zijn landgenoot Bagnaia gebruikte in 2021, en krijgt dus een ernstige update aan machinerie!
Ducati Desmmosedici GP21
De Ducati machine van het seizoen 2021. Dat hoeft echter geen al te grote handicap te zijn voor wie deze motor gebruikt. Over het vermogen wordt ook in MotoGP altijd wat geheimzinnig gedaan. Deze viercilinder in V van 1000cc zou meer dan 250 pk leveren voor een gewicht van 157 kg droog aan de haak. Indrukwekkende cijfers. De Fransman Johann Zarco zette er in 2021 het record mee voor de MotoGP: hij haalde op de rechte lijn in Qatar liefst 362 km/u!