In wat nu al wordt beschouwd als een van de grootste gevechten aller tijden in de GT-racerij, veroverde het door Motul gesteunde team Pfaff Motorsports in de allerlaatste ronde van de race een eerste overwinning in de nieuwe IMSA GTD Pro-klasse en dat tijdens de 60ste Rolex 24 uur van Daytona. Pikant detail, Pfaff Motorsports is het team waarmee Laurens Vanthoor in 2021 de titel in GTD behaalde in IMSA.
Foto’s: © Motul
Vanaf het moment dat de groene vlag gezwaaid werd, streed het team van Pfaff Motorsports om de leiding van de GTD Pro-klasse. In de negende ronde pakte het team de eerste plaats en de 120 daaropvolgende ronden bleef de Porsche 911 binnen de top twee. Het team en de rijders voerden hun taken perfect uit, bleven in de kopgroep postvatten en de technische crew leverde ook in de pits foutloos werk, terwijl een reeks van maar liefst 17 full-course yellow situaties het veld gedurende de race bij elkaar hield. In de eindfase van een schitterend race vochten Mathieu Jaminet en Laurens Vanthoor in het laatste uur de strijd met elkaar uit, in wat één van de spannendste episodes uit de Daytona 24 ooit zou worden.
Met het mes tussen de tanden
Met nog slechts vier minuten te gaan heroverde Laurens Vanthoor de leiding in de GTD Pro-klasse en de Limburger verdedigde die plek met alle beschikbare middelen: de twee rijders pushten elkaar tot de limieten van de baan en soms zelfs verder, waarbij ze hun Porsche 911 GT3 R tot op het bot gebruikten. In de laatste ronde heroverde Jaminet zijn leidersplaats en hij hield stand. In een laatste poging – met nog zes bochten te gaan – trachtte Vanthoor voorbij aan Jaminet te gaan in de Le Mans chicane, waar de twee elkaar raakten en van de baan gingen. Jaminet hield stand terwijl Vanthoor spinde, waardoor de Franse rijder vrije baan had om de eerste overwinning van het team in de 24 uur van Daytona te pakken en dat in het derde volledige seizoen van het team in de IMSA WeatherTech-competitie.
Mathieu Jaminet was dan ook onder de indruk: “Ik was sprakeloos. Het is moeilijk te beseffen wat er is gebeurd. Dit is de grootste race die ik in mijn carrière heb gewonnen. Dit is de race die iedereen wil winnen; het is het horloge (Rolex Daytona) dat iedereen wil hebben. Ik heb wat tijd nodig gehad om te beseffen wat er gebeurd is. Vooral op de manier waarop: een sterk veld, zowel wat betrof teams, als rijders en wagens. Ik had een waanzinnige finish met één van de beste GT-coureurs ter wereld die tegen me vocht. Het grote plaatje is gewoon perfect. Matt Campbell heeft de hele race ongelooflijk zijn best gedaan, maar vooral aan het einde, omdat hij de auto terugbracht naar de KCMG Porsche en dat maakte een enorm verschil. Ik ben superblij. Eerlijk gezegd, wist ik niet dat het de laatste ronde was. Iedereen zal zich de laatste vier minuten herinneren, maar voor mij was het twee uur hard vechten. Om twee uur vooraan te blijven was moeilijk – echt moeilijk. Ik voel echter ook mee met het andere team, want zij verdienden het net zo goed om te winnen als wij. Dus petje af voor Laurens en de KCMG-crew, want ook zij verdienden die overwinning.”