Wat brengt het rallyseizoen 2022 voor L&C Rallying, dat is de vraag waarmee we naar Gunther Luyckx trokken, de drijvende kracht achter het team.
“Hopelijk een compleet seizoen, eentje waar wij niet meer moeten vrezen voor annulaties door de overmacht die wij al twee jaar kennen“, aldus Gunther Luyckx.
“Het jaar 2020 waren wij vol goede moed begonnen in Hannuit. De Saxo was in de winter 2019-2020 voorzien van een nieuwe ophanging, eentje die wij nu volledig kunnen afstellen naar ons gevoel. Doordat wij geen testkilometers konden maken, was het niet makkelijk in de natte omstandigheden direct onze draai te vinden met de nieuwe ophanging, deze werd dan ook iedere service een meer en meer naar onze hand gezet. De rest van 2020 moeten wij hier niet uit de doeken doen, 8 maart was de rally, 18 maart de lockdown, beetje ‘geluk’ gehad om toch nog te genieten van onze sport.“
Wat doe je dan in een lockdown?
“Zee van tijd, een auto die ingeschreven en verzekerd is, hier krijg je geen cent van terug. Dan maar de tijd spenderen om de auto nog te verbeteren. In 2019 werd al de overgang gemaakt van een MA versnellingsbak wat standaard in iedere 106/Saxo zit, naar een BE versnellingsbak wat sterker is maar niet te vinden in een 106/Saxo. Dit zorgde voor het nodige opzoekings-en aanpassingswerk. De BE bak maakte de overstap naar een klauwbak of zoals vele het kennen ‘dogbox’ een stuk gemakkelijker, dit was dus ook de logische keuze als upgrade voor 2020.
De aanpassingen aan het bakhuis en bedieningsmechanisme namen redelijk wat tijd in beslag (wij doen alles zelf…), waardoor wij pas klaar waren in maart 2021, klaar voor het nieuwe seizoen. De start bleef echter weer uit tot de shortrally van Kasterlee. Hier herontdekte wij een andere Saxo, wat een enorm verschil!! (en wat een zalig gevoel) Het klein wit “autooke” waar wij nagenoeg ieder weekend wel tijd aan spenderen, was plots een knappe rallywagen geworden. Eentje waar je een werkelijk racegevoel in krijgt.“
En de rest?
“Hierna hebben wij nog Jean-Louis Dumont en de rallysprint van Villersois kunnen rijden. Jammer genoeg vielen wij in deze laatste uit doordat het reservoir van de radiator was ‘ontploft’. Ergens gedurende het jaar was 1 elektrisch circuit van de koeling uitgevallen, in Villersois het tweede….
Nu 2022, de rally van Hannuit zal de eerste rally zijn van dit jaar. Hierna hopen wij nog een ASAF programma te vervolledigen met eventueel Trois-Ponts, Principaute, Jean-Louis Dumont. Ons programma kan altijd nog wijzigen afhankelijk van tijd en budget. Een deel van ons team vervolledigd ook het heel programma van de M-Cup als service van Franky Boulat Rallying, dus ons jaar is wel goed gevuld met verschillende rally’s in België.”