De openingsavond van de 90ste Monte-Carlo heeft meteen al enkele geheimen prijsgegeven. Sébastien Ogier is nog steeds bloedsnel, won beide proeven en is meteen de eerste leider van het nieuwe seizoen. M-Sport en Ford hebben goed werk geleverd, terwijl Hyundai al meteen een avondje mag gaan bezinnen. Thierry Neuville had geen vertrouwen in de auto, verloor olie aan de finish van KP2 en kijk al tegen een achterstand van bijna een halve minuut aan.
Lang duurde het niet alvorens de eerste ruwe schetsen van het seizoen duidelijk werden. Ogier startte in zijn hybride Toyota Yaris prima, reed de scratch in KP1 en hield die andere Fransman, Sébastien Loeb nipt achter zich, Loeb die meteen liet zien dat Ford bij de mensen is. Het Britse team van Malcolm Wilson presteerde bovendien goed in de breedte want Gus Greensmith, Craig Breen en Adrien Fourmaux vonden we op de plaatsen 4, 5 en 6, achter Elfyn Evans (Toyota) die de derde tijd liet noteren.
Thierry Neuville volgde, maar had duidelijk geen vertrouwen, sloeg over de remmen en had ook zachtere banden dan de concurrentie, een keuze ingegeven dier het beperkt aantal ‘softs’ voor de hele rally.
Turini zonder sneeuw
Zoals wij al aangaven, liggen de wegen er in de bergen van het zuiden van Frankrijk behoorlijk droog bij, zonder sneeuw en met slechts hier en daar wat lichte ijzel. Dat veranderde weinig vooraan in de wedstrijd, met weer een beresterke Ogier, voor een bijzonder goede Loeb, die vooral in de afdaling na de top van de Turini liet zien nog steeds over heel veel talent te beschikken. Achter hem bevestigden Evans, Fourmaux en een verrassende Greensmith hun goede vorm, voor een Neuville die olie aan de finish achterliet. Ott Tänak en Oliver Solberg (Hyundai) zijn nu al zeker dat ze niet op het podium zullen staan… Hyundai begon dus verschrikkelijk aan deze eerste rally van het hybride tijdperk en dat laat niet meteen het beste verhopen.
Vrijdag 21 januari 2022
- 09:14 – SS3 – Roure / Beuil 1 (18,33 km)
- 10:17 – SS4 – Guillaume / Péone / Valberg 1 (13,49 km)
- 11:35 – SS5 – Val-de-Chalvagne / Entrevaux 1 (17,11 km)
- 14:16 – SS6 – Roure / Beuil 2 (18,33 km)
- 15:19 – SS7 – Guillaume / Péone / Valberg 2 (13,49 km)
- 16:37 – SS8 – Val-de-Chalvagne / Entrevaux 2 (17,11 km)