Het ontwerpen van een racewagen is een ultieme droom van elke auto-ontwerper. De kans dat die droom ooit zou uitkomen was tot nu toe bijna nul: in plaats van de stijl en identiteit van het merk waren prestaties de belangrijkste overweging, zozeer zelfs dat raceauto’s morfologisch bijna niet meer van elkaar te onderscheiden waren. Het werk van de ontwerpers beperkte zich tot kleine details en de kleurstelling.
Voor de PEUGEOT 9X8 Hybrid Hypercar werkten ingenieurs en ontwerpers nauw samen om een convergentie tussen stijl en technologie te bereiken om een wedstrijdvoertuig te creëren. “Het niveau van de discussie was absoluut ongekend“, zegt Matthias Hossann, PEUGEOT Style Director. “We hadden contact met het PEUGEOT Sport-team en werkten echt hand in hand met hen. Om het thema voor onze toekomstige racewagen te identificeren, lanceerden we eerst een wedstrijd tussen de ontwerpers. We hebben veel inzendingen ontvangen omdat dit project enorm enthousiasme opwekte, met het vooruitzicht om ooit onze creatie te zien strijden tegen ’s werelds meest prestigieuze merken op de meest mythische circuits.”
Het meest opvallende kenmerk van dit concept is de afwezigheid van een achtervleugel, wat het zijn unieke morfologie geeft.
De achtervleugel verscheen voor het eerst in de endurance-racerij op Le Mans in 1967 en is sindsdien de blijvende standaard geworden. Sinds 1971, iets meer dan 50 jaar geleden, heeft geen enkele auto gewonnen zonder een achtervleugel. Dit toont de durf en inventiviteit van de ontwerpers en ingenieurs van PEUGEOT.
Toen de PEUGEOT 9X8 werd ontworpen, werd er enorm veel energie gestoken in de achterkant. In navolging van de originele schets van een ietwat opvallende auto, ontpopte zicht een licht spitse cabine, samen met de zeer bijzondere overkapping over het achterwiel.