Goed een week geleden werd de 33-jarige Adrian Fernémont in Spa Belgisch kampioen rally, voor de tweede maal na 2019. Fernémont beschikt over een stevige achterban in Wallonië, maar de bediende van de Belgische spoorwegen is voor de meeste Vlaamse fans relatief onbekend. Autosportwereld.be had een openhartig gesprek met hem.
“Ik kom uit een rallynest, maar niet één waar aan rally gedaan werd”, opent Fernémont het verhaal van zijn jeugd. “We gingen samen met papa naar wedstrijden en hij had ook een uitgebreide collectie schaalmodellen, waarover hij voor het slapengaan geweldig gepassioneerd kon vertellen. Wij luisterden dan ook geboeid en voor mij zijn dat schitterende herinneringen. Ik kreeg stilaan wel zin om te rijden, maar ik heb nooit echt gekart en het grote vraagstuk was uiteraard het budget om die droom te verwezenlijken.”
Fernémont vond zijn weg wel, in eerste instantie in de regionale wedstrijden van de Waalse federatie ASAF en een occasionele deelname aan de Condroz en de Wallonie, twee wedstrijden die in de achtertuin van de Namenaar worden verreden. “Die beginfase was niet makkelijk, uiteraard omwille van de fondsen. Je wordt ook door alles en iedereen benaderd en het zijn niet altijd de juiste mensen die je in de beginfase van je carrière omringen. Je zoekt sponsors, soms mensen die 250 euro geven, en je gaat van wedstrijd naar wedstrijd, evenwel met de wetenschap dat je geen grote schade mag rijden, want overschot is er niet.”
Een eerste kentering komt er voor Fernémont als hij via een talentenjacht van Ford in de Fiesta Sport Trophy terecht komt, een kampioenschap waarin hij drie seizoenen actief zal zijn. “Ik kom uit de lichting van Thierry Neuville en heb veel aan die merkencup te danken, onder meer door het stelsel van de premies. Ik ben toen ook met mijn huidige corijder Samuel Maillen gaan werken, wat een enorme stap voorwaarts is geweest en samen hebben we een mooi parcours afgelegd.”
Het duo verliest de titel in de Fiesta Sport Trophy in 2014 met welgeteld één punt, aan Thibault Radoux die ondertussen van het rallytoneel verdwenen is.
De grootste stap voorwaarts volgt echter in de periode 2017-2018 wanneer Fernémont steun krijgt van de groep San Mazuin, een bekende speler in de automobielsector in de streek rond Namen.
“Dat is inderdaad echt de stap voorwaarts geweest en plots konden we ook met een heuse R5 aan de slag voor meerdere wedstrijden, met een doorbraak meteen in 2018, toen we met de Skoda Fabia de Spa rally wonnen en de beste Belgen waren in de Condroz, die toen ook al voor Stéphane Lefebvre was. We behaalden dat jaar de bronzen medaille in het Belgian Rally Championship en in 2019 was de titel dan voor ons. Ik mag in dat verhaal ook mijn team, het Naamse Racing Technology, niet vergeten. Het feit dat we in 2021 weer kampioen zijn geworden, is ronduit schitterend en zeker omdat we nog steeds heel veel zelf doen. Wij hebben geen enorme budgetten en voor mij wordt het ook deze winter weer vechten om een budget bijeen te krijgen waarmee we, hopelijk, volgend seizoen onze titel kunnen verdedigen. Ik ben nog nooit door een invoerder gecontacteerd na een zege en zelfs niet na mijn titels, laat staan dat we budget hebben gekregen. Anderzijds, drie titels op rij zou werkelijk iets schitterend zijn en als je de erelijst van het BK bekijkt, het zijn enkel de groten die dat voor elkaar hebben gekregen. Gemotiveerd zijn we dus zeker.”
Heeft Adrian Fernémont nog een droom in de rallysport?
“Voor WRC ben ik al veel te oud, maar ooit op eigen bodem met zo’n wagen rijden, is inderdaad een droom van me…”