Het blijft het ideale scenario voor de Formule 1 want de beide titelkandidaten vertrekken met gelijke punten, naast elkaar op de eerste rij. Het enige puntje van verschil: de bandenkeuze, en een licht voordeel voor Max Verstappen, die de pole position zette.
foto: (c)redbullracing/media
Hamilton opende met een sterk eerste gedeelte van de sessie en dook in de 1’22” maar Verstappen bleef aanvankelijk niet ver achter. Het was echter Bottas die in de eindfase nog de tweede tijd pakte, twee tiende achter zijn kopman. Verstappen schoof naar de derde tijd, en bij Red Bull was ook Perez trouw op post met een vierde tijd. Deze snelle Q1 werd het eindpunt voor de Williams van Latifi en Russell, de Alfa Romeo van Raikkonen en de Haas van Schumacher en Mazepin.
Ommezwaai in Q2
Weinig verrassingen in Q2 waar iedereen op medium vertrok (uitgezonderd de beide Aston Martin). Echter, naarmate de eerste resultaten zich aftekenden, schakelden heel wat rijders over naar een zachte band. Verstappen liep trouwens nog een flatspot op in een van zijn rondes. Wie zou bij zijn strategische keuze blijven en wie zou het plan omgooien en ander rubber monteren? Het antwoord was een beetje verrassend want beide Red Bull gingen met zacht rubber op pad om de beste tijd te zetten met Verstappen voor Perez terwijl Hamilton op medium banden bleef en derde werd voor de Ferrari van Sainz. De Alpha Tauri van Gasly, beide Aston Martin van Stroll en Vettel en dan nog de Alfa Romeo van Giovinazzi en de Alpine van Alonso, strandden in deze sessie.
Het teamwork van Red Bull
Q3 moest de ontknoping dan komen en met een eerste knaltijd van 1’22″109 in zijn eerste run (geholpen door een mooi georchestreerd sleepje van Perez) deelde Verstappen een ferme tik uit aan Hamilton, die op een tweede tijd liefst een halve seconde tekort kwam. Wat kon de Brit nog met zijn tweede run? Geen slipstream voor Hamilton, die het alleen opnam tegen de chrono en strandde op de tweede tijd, drie tienden achter poleman Verstappen. Een verrassende Lando Norris zette de McLaren op de derde plaats, voor Perez, de Ferrari van Sainz en Bottas, uiteindelijk pas vijfde. Leclerc (Ferrari), Tsunoda (Alpha Tauri), Ocon (Alpine) en Ricciardo (McLaren) vervolledigden de top 10.