Na een seizoen 2020 dat in het water viel door de gezondheidscrisis, organiseerde Kronos Events een Super Season 2020-2021 en een erg mooie campagne voor 2021. Op nu naar 2022, en de 25ste verjaardag van de VW Fun Cup!
In deze eindejaarsperiode is het vaak tijd voor een balans van het voorbije seizoen en Kronos Events kan daarbij met veel voldoening in de achteruitkijkspiegel kijken. En toch, net als iedereen, moest de promotor van de VW Fun Cup powered by Hankook woelige waters doorzwemmen vanwege de storm waarin de wereld vandaag verzeild is geraakt. Om op te boksen tegen het virus, is Kronos Events erg gelukkig een ander virus te kunnen delen met zijn teams en rijders: dat van de passie voor de autosport.
“Die passie en het plezier om samen onvergetelijke momenten door te brengen, hebben ons hoofd boven water gehouden”, bevestigt Marc Van Dalen, CEO van Kronos Events. “Natuurlijk is er het racen, de resultaten, de toegekende titels na een mooie strijd op het asfalt… Ik zal echter vooral het menselijke aspect tijdens de zeven meetings van 2021 onthouden. Ik ben fier dat we een volledig seizoen hebben kunnen organiseren met alleen de datum van de race in Lédenon die door de gezondheidscrisis werd aangepast. Onze startgrid was keer op keer goed gevuld, met gemiddeld 35 wagens en meer dan 100 inschrijvingen in de 25 Hours, ondanks de mondiale context die ons buitenlandse rijders heeft gekost. Nu het tijd is om de balans op te maken, wil ik graag de staff van Kronos Events bedanken en, vooral, de teams en rijders, en natuurlijk ook de partners voor hun vertrouwen.”
Een seizoen en… een Super Season!
Na een seizoen 2020 dat door de pandemie werd teruggebracht tot drie wedstrijden, vond de VW Fun Cup powered by Hankook dit jaar zijn traditionele format van zeven afspraken terug, met spektakel en spanning als smaakmakers. Niet minder dan vier teams stonden immers op de hoogste podiumtrede: de #477 DRM Autographe Fun, de #280 Milo Socardenne, de #278 Acome Racing by AP en de #404 Milo Graficko.
Het seizoen 2021 was natuurlijk een apart seizoen. Na de gebeurtenissen van 2020, maakten die wedstrijden ook deel uit van het Super Season, dat rekening hield met tien races verspreid over twee jaar. De #477 DRM Autographe Cup, kampioen na een spannend 2021, behaalde ook de bekroning in het Super Season met het trio dat bestond uit Cédric Bollen, Sébastien Kluyskens en Maxime Soulet. Nygel Verhaeren, bij de winnaars van de 25 Hours, en Gilles Debrus droegen eveneens hun steentje bij.
DRM Motorsport realiseerde dus de dubbel, met de titel van 2021 en de grootste beker van het Super Season voor de #477, maar het Brusselse team behaalde evenzeer de dubbel door de #2 DRM Autographe Fun op de tweede plek neer te zetten in het Super Season. We noteren dat de top 5 van de campagne 2020-2021 werd vervolledigd door de #404 Milo Graficko, de #480 Milo Tourneur en de #278 Acome Racing by AP.
Naast de bekroning in de nieuwe Cup-categorie voor de #280 Milo Socardenne in het seizoen 2021, onthouden we de titel in het Fun-klassement (voor teams zonder Top Gun-rijder) van het Super Season voor de #278 Acome Racing by AP. In zijn… 25ste seizoen in de VW Fun Cup ging Manu Nava dus niet met lege handen naar huis! De #422 Michaël Mazuin Sport en de #404 Milo Graficko (die in 2020 geen deel uitmaakte van die categorie, maar in 2021 vaak onklopbaar was) stonden mee op het podium.
De #422 Michaël Mazuin Sport en de #404 Milo Graficko domineerden ook het Pure-klassement (voor rijders die alleen de VW Fun Cup als ervaring hebben), voor de #281 AC Motorsport.
Geen verrassingen tot slot bij de Biplaces, waar de #342 Monster Trendy by Milo de dubbel optekende door de twee titels weg te kapen (2021 en het Super Season). In het kader van het Super Season kwamen de #355 Publincentive by Leader en de #365 Carpass LRE by DRM mee in de top 3 terecht. Naast het sportieve aspect heeft die categorie – vooral! – honderden passagiers de kans gegevens om de wedstrijd van binnenuit te beleven.
De 25ste verjaardag als blikvanger
1997-2022. 25 jaar. Een kwarteeuw! “Welke andere competitie voor amateurrijders bestaat al zolang?” vraagt Marc Van Dalen zich af. “Ik denk niet dat ik een voorbeeld kan noemen! We zijn erg fier op de VW Fun Cup, die meegaat met zijn tijd maar ook de ingrediënten behoudt die zijn succes maken. Er is het racen, maar ook de Fun en dat is erg belangrijk voor ons. We hebben enkele ideeën om de verjaardag het hele jaar door te vieren, ook tijdens de Hankook 25 Hours VW Fun Cup op 8, 9 en 10 juli. In de wetenschap dat de allereerste race van de VW Fun Cup plaatsvond op 5 juli 1997, is dat dus de perfecte plek op de kalender! In 2023 krijgen we trouwens opnieuw de kans om te feesten, maar dan ter gelegenheid van de 25ste editie van de 25 Hours.”
Afspraak met andere woorden voor een seizoen 2022 dat wordt gelanceerd op 19 en 20 maart in Mettet en dat, bovenop de Hankook 25 Hours VW Fun Cup, bestaat uit een confrontatie op de circuits van Zandvoort, Spa-Francorchamps, Magny-Cours, Anneau du Rhin en Zolder, voor een finale die geprogrammeerd staat op 15 en 16 oktober.