De Toyota Hilux T1+ was er tot nu alleen maar als prototype, maar vandaag werd door Toyota Gazoo Racing hun nieuwe 4 × 4 voor rally-raids officieel voorgesteld.
foto’s: (c)toyota-gazoo
Toyota Gazoo Racing speerpunten Nasser Al-Attiyah en Mathieu Baumel presenteerden hun exemplaar, uiteraard in de Red Bull kleuren, in het kader van de Dakar 2022 (2-14 januari). Dankzij vrijere technische voorschriften neemt de Hilux nu de afmetingen aan die het equivalent zijn van de Mini- en Audi-buggy’s. De banden gaan van 32 naar 37 inch en de veerweg neemt toe tot 350 mm (i.p.v. 280 mm eerder). De velgen zijn gemaakt van aluminium om een betere warmtestraling van de wielen te behouden, de beide reservewielen zijn onder de cockpit geplaatst. Een andere grote verandering zit onder de motorkap. De melodieuze sfeervolle V8 maakt plaats voor de nieuwe van de Toyota Land Cruiser 300 geleende 3,5-liter V6 met twin-turbo benzinemotor. Na de opening van de restrictor zou het vermogen 400 pk kunnen bereiken (298 kW aangekondigd op de technische fiche). Zowel de turbo als de air-to-air intercooler zijn strikt overgenomen van de productieversie van de Hilux. Alleen de oriëntatie van het knooppunt verschilt.
De drie wagens die deelnemen zulen allen een gepersonaliseerd kleurenschema krijgen vanuit de WRC en de WEC.