Home > Rally > BRC > Clio Trophy Condroz: wie wordt kampioen?

Clio Trophy Condroz: wie wordt kampioen?

De eerste editie van de Renault Clio Trophy Belgium krijgt zijn slotakkoord in de Condrozrally. Een intense en lastige wedstrijd, helemaal geschikt voor een passende seizoensfinale. De acht deelnemers aan de Clio Trophy nemen het er dit seizoen voor een laatste keer tegen elkaar op en na afloop van de wedstrijd in en rond Hoei weten we wie deze inaugurale editie als kampioen kan afsluiten.

Bij Renault België Luxemburg kijkt men reikhalzend uit naar de ontknoping van deze eerste Belgische editie van de Clio Trophy. Dat bevestigt ook Karl Schuybroek, directeur communicatie. “Dit eerste seizoen als deel van het Belgische rallykampioenschap bewees dat we het bij het rechte eind hadden. De Belgische rijders lopen over van talent, en we zijn maar wat blij dat we enkele jonge wolven de mogelijkheid hebben gegeven om zich in dit hoogstaande kampioenschap te bewijzen. Op de kalender stonden wedstrijden met een heel gevarieerd profiel, zowel van korte als lange adem. De teams tekenden keer op keer present en de Clio RC5 bewees bij elke rally een betrouwbare en vooral krachtige bolide te zijn. Bovendien kunnen we er niet omheen dat als er voor de start van de laatste manche nog enige onzekerheid in de titelstrijd heerst, zoiets onze Trophy nog wat extra uitstraling schenkt”, stelt Karl Schuybroek met een brede glimlach.

Hels trio

De eerste drie plaatsen van de Trophy worden ingenomen door junior-rijders. Zij moesten dit seizoen niet alleen een nieuwe auto onder de knie krijgen, maar ook enkele nieuwe wedstrijden. Bovendien moesten ze weten om te gaan met de omkadering, het kampioenschap, de concurrentie én de druk. En over druk gesproken: aan de vooravond van de start aan de oevers van de Maas zal Gilles Pyck die druk op zijn schouders zeker voelen. Bij de start op zaterdagochtend beschikt hij over een uitstekende uitgangspositie in de titelstrijd, maar het wordt wachten tot de eindafrekening op zondagavond – punten van de Powerstage incluis – om te weten of Pyck alle wolfijzers en schietgeweren van de Condroz heeft weten te ontwijken.

Achter de West-Vlaming volgt Benoît Verlinde op 17 punten van zijn speelkameraad, klaar om van het minste foutje maximaal te profiteren. Ook Verlinde presteerde het hele seizoen lang heel sterk, en liet zich in zijn duel met Pyck nooit tot een alles-of-niets spelletje verleiden. Tom Rensonnet is de derde factor in het leidende trio. Op het natuurlijke parcours van de Rallye de Wallonie reed de rijder van het RACB National Team zich al in de schijnwerpers, en hoewel hij niet meer in aanmerking komt voor de oppergaai, is de kans groot dat Rensonnet in de strijd om de titel een belangrijke rol zal spelen.

Scherprechter

Sandrine Wanson, bij MY Racing de coördinator voor de Renault Clio Trophy Belgium, is enkele uren voor de start heel nieuwsgierig naar de afloop: “We zijn heel tevreden dat we het seizoen op deze manier kunnen afsluiten, met spanning tot de laatste wedstrijd, misschien zelfs de laatste dag. Zoals zo vaak belooft deze editie van de Condrozrally heel verraderlijk te worden, zeker gezien de verwachte weersomstandigheden. Er staan acht duo’s aan de start en we hopen dat de Trophy 2021 een feestelijk en spectaculair einde krijgt. Misschien kunnen onze kleine Renault Clio RC5 zich in de algemene uitslag opnieuw tussen de zwaargewichten wurmen. We zijn echt heel benieuwd hoe deze laatste manche zal verlopen.”

Uiteraard moeten de drie tenoren in de gaten worden gehouden, maar naast Tom Rensonnet kunnen ook andere outsiders aan de oevers van de Maas de rol van scherprechter vervullen. Zo moeten ook de tijden van Pierre-Emmanuel Brasseur in de gaten worden gehouden, want hij wist het hele seizoen lang duidelijk progressie te maken. In de tussenstand van de Clio Trophy staat hij ex-aequo vijfde met Jeroen Catelin. “Laat ons hopen dat iedereen in deze Condroz de gelegenheid krijgt om het zonder incidenten tegen elkaar op te nemen. Al zal dat door de herfstige weersomstandigheden en het vele landbouwverkeer dat recent over het parcours reed niet evident worden”, besluit Sandrine Wanson.