Home > Circuit > Autonomous Challenge: racen zonder rijder. Het kan!

Autonomous Challenge: racen zonder rijder. Het kan!

De eerste race voor autonome voertuigen, zeg maar radiografisch bestuurde wagens, werd gisteren verreden op de ovaal van Indianapolis met Dallara Indy Lights wagens. Die werden geheel onafhankelijk gecontroleerd vanaf de kant, zonder rijder in de cockpit dus! Negen teams, die 21 universiteiten vertegenwoordigden, streden om de winst waaraan een bonus hing van 1 miljoen dollar voor de bouw van onafhankelijke geleidingssystemen.

foto’s: (c) indyautonomouschallenge.com

De race mag men gerust een succes noemen. Nog maar vier maanden geleden werd deze “challenge” ingevoerd en aanvankelijk had men moeite om de wagens te laten racen. Daardoor haakten er deelnemende instituten af en voegde men heel wat teams en structuren samen. Nadat donderdag nog wat kinderziektes uit de wagens werden gehaald bleken de bolides voor dit raceweekend zeer “proper” te rijden, beter zelfs dan hun “menselijke” concurrenten.

De kwalificatie voor de finale omvatte twee ronden op de baan, een passage met het vermijden van obstakels en een terugkeren naar de pitlane. Die doelen werden niet door iedereen gehaald. Er was een pirouette voor de auto van de University of Hawaii en een contact met de rails voor de Pittsburgh University en de Canadian University of Waterloo. De Italianen van de Politecnico gingen dan harder pushen en bereikten een top van bijna 250 kilometer per uur voordat een GPS-probleem roet in het eten strooide. Op dat moment leek EuroRacing ook de snelheid te hebben gevonden die nodig was om de Duitsers te verslaan, maar door een misrekening stopte de auto een ronde te vroeg.

Uiteindelijk zegevierde de technische universiteit van München met het TUM-team, dat de Politecnico di Milano voorging en Euroracing, een Italiaans-Zwitsers-Pools met de Universiteiten van Modena, Reggio Emilia en die van Pisa.

Nog wel even meegeven dat dit project kadert in onderzoek naar verkeersveiligheid en brandstofbesparing.