De Rally van Wallonië, de vijfde wedstrijd van het Kroon-Oil Belgian Rally Championship, leverde vooraan een grandioze strijd voor de overwinning op. In de Historic-categorie was de strijd minder spannend, zeker na de vroege opgave van lokale specialist Alain Renkin. Dirk Deveux maakte zijn favorietenrol waar, waarmee hij nadert tot op 3 punten van leider Paul Lietaer en… Pierre Jamin.
(persbericht)
De strijd voor de overwinning was een gelijke strijd, want net zoals Alain Renkin, kwam ook Dirk Deveux aan de start met een Ford Escort Mk2. Zijn Ford Sierra Cosworth 4×4 was immers nog niet hersteld na zijn opgave twee weken geleden in Sankt-Vith.
“We reden met een nieuwe motor in Sankt-Vith en die ging stuk, maar ook de versnellingsbak brak. Het is onmogelijk om op korte termijn de nodige onderdelen en tandwielen geleverd te krijgen vanuit Engeland. Ik weet niet wanneer de Sierra weer klaar zal zijn, maar het is wel duidelijk dat de transmissie momenteel niet sterk genoeg is. Gelukkig had ik deze Escort Mk2 nog in de garage staan.”
Vrijdagavond nam Dirk Deveux al meteen een halve minuut voorsprong op Alain Renkin, die zaterdagochtend na twee proeven de strijd moest staken na mechanische problemen. Vanaf dat moment reed Deveux onbedreigd naar de overwinning.
“Ik moest in de slotfase wel heel voorzichtig zijn, want de bediening van de versnellingsbak was stuk. Ik moest heel voorzichtig zoeken naar de juiste versnelling. Maar, het belangrijkste was uitrijden en de punten pakken, zodat we weer gelanceerd zijn in de titelstrijd,” vertelde Dirk Deveux.
Voor het kampioenschap deden ook Pierre Jamin en René Beyers een schitterende zaak. Zoals steeds stuurde ze hun DAF 66 Marathon probleemloos naar de finish. Daarmee komt de Luikse verzekeraar Pierre Jamin, in de jaren ’70 en ’80 actief op circuit, gedeeld aan de leiding van het Historic BRC met zijn DAF 66, samen met Paul Lietaer. Uniek, maar een schitterende bekroning voor deze bemanning die Historisch rallyrijden belichaamt.