De 18-jarige Ugo De Wilde neemt dit weekend deel aan zijn eerste 24 Uur van Zolder. Hij kwalificeerde zich als zesde, met een beste chrono ’s nachts, en mikt op de overwinning met zijn teamgenoten Adam Eteki, Karlo Van Dosselaere, Koen De Wit en François Bouillon.
(persbericht)
Ugo de Wilde liet de grote teleurstelling van vorig weekend in Spa snel los. Een crash van zijn Australische teamgenoot verhinderde hem toen te rijden tijdens de 4 uur van Spa ELMS, voor zijn thuispubliek, hoewel zijn wagen bij het begin van de race aan de leiding lag in de klasse LMP3. Dat is autosport, zeggen ze dan. De rijder uit Zaventem dompelde zich woensdag al onder in de bijzondere sfeer van de 24 Uur van Zolder, waaraan hij voor het eerst zal deelnemen en dat in een Norma M20FC CN-prototype.
“Ik heb al twee keer meegedaan aan de 25H Fun Cup en ik hou van langeafstandsraces“, legt de piepjonge endurancerijder uit. “Dit zijn races waar je met je hoofd moet rijden, de wagen niet afbeulen om de monteurs te sparen. Het is vooral een uitdaging die wij als team aangaan en dat met mijn vier teamgenoten, maar ook met de hele ondersteunende staf van Comtoyou Racing onder leiding van René Verbist. Alleen kun je je auto geen 24-uursrace laten winnen. Je kan zelf de wedstrijd alleen maar verliezen. Je moet vooral aanrijdingen vermijden met de veel tragere auto’s of met gentlemen drivers die soms vergeten in hun spiegels te kijken. Je moet ook vermijden over de curbstones te gaan, om de ophanging, de lagers enz. niet te veel te belasten. We weten hoe we heel snel kunnen gaan, heel dicht bij de normtijd van 1’29” kunnen draaien, maar als we dat 24 uur lang doen, houdt de mechaniek het niet vol. Degene die op Zolder wint, is meestal degene die het minst lang in de boxen heeft gestaan. Er zijn ongeveer een dozijn teams die dit weekend kunnen winnen. Ik denk dat we één van de beste teams in het veld hebben. De auto is goed geprepareerd. Nu moeten we gewoon hopen op wat geluk, want zoals ik al zei, zullen we niet winnen op snelheid, maar alleen door de problemen zoveel mogelijk te vermijden.”
De kwalificatie in één snelle ronde verliep niet al te best voor Ugo, die slechts de zesde tijd liet optekenen, ver van de polepositie, opgetekend door zijn vriend Gilles Magnus.
“Er was een probleem met de banden. Ik had geen grip“, vertelde de McDo-rijder, wiens teamgenoot en vaste Belcar-rijder Koen De Wit zaterdag om 16u00 zal starten. “Het plan is om de jongeren zoveel mogelijk ’s nachts te laten rijden, wat gezien de datum eind september bijna de helft van de race is. En dat is goed, want ik hou ervan. Het kostte me een paar ronden om me te oriënteren, maar daarna was het een waar genot om in het donker te rijden met mijn vizier omhoog in de wind. Je hebt het gevoel dat je nog sneller gaat. Het is echt opwindend. Het is een gevoel dat je tegenwoordig niet vaak meer krijgt, omdat de LMP-prototypes nu allemaal een dak hebben en eenzitters niet in het donker rijden. Ik genoot van elke ronde van de nachttraining en uiteindelijk reed ik de snelste tijd van de nachtsessie met een tijd van 1.28.8 en dat op de oude banden en met 60 liter benzine aan boord, wat anderhalve seconde beter is dan tijdens de kwalificatie.”
Voor de race is het doel duidelijk: “We hebben duidelijk een kans om te winnen. Zoals negen of tien andere teams. Maar hier meer dan ergens anders, moet je eerst eindigen. Dus we gaan alles doen wat we kunnen om er helemaal voor te gaan. Deze Norma eindigde als derde in 2019 na aan de leiding te hebben gelegen. We proberen het dit weekend beter te doen door rustig aan te beginnen. En als we zondagmiddag een beetje moeten aanvallen om een plaatsje te bemachtigen en de verloren tijd in te halen, dan gaan Martin en ik ervoor. Maar eerst zullen we de nacht moeten doorbrengen zonder al te veel naar de sterren te kijken…“.