Komend weekend staat het team van Xwift Racing Events voor het eerst aan de start van de 24u van Zolder, maar dat is niet de enige primeur. Voor het eerst zal de superlichte Praga R1T evo met turbo te bewonderen zijn op een Belgisch circuit. Xwift Racing Events liet tijdens de kwalificaties al zien wat de auto in zijn mars heeft met een pole in GTA.
Praga is een Tsjechisch merk, met productie in Slovakije. Ze gaan al 100 jaar terug, met productie van zowel vrachtwagens, vliegtuigen en zelf tanks. De laatste jaren zijn ze vooral bekend omwille van hun racekarts. Ondertussen zijn ze ook zeven jaar aan de slag met de ontwikkeling van een racewagen.
Die is nu zo goed doorontwikkeld dat Praga zich klaar voelt voor een wereldwijde doorbraak. Hun hoofdkwartier is gelegen in de UK. Daar rijden ze vandaag de dag al met 10 identieke wagens mee in het Britcar kampioenschap.
Wereldwijd zijn er nu 3 dealers aangesteld die zijn terug te vinden in de Benelux, VS en Australië. Voor de Benelux heeft Xwift Racing Events het exclusieve recht om de wagens te verdelen.
“Het is onze ambitie om -net als in de UK- meerdere wagens aan de start te krijgen in de Benelux, om zo de lokale competitie aantrekkelijker te maken, met -wie weet- een eigen klasse binnen de Belcar of de Supercar. Om dit een boost te geven mikken we in 2022 op een wedstrijd waarbij een deel van de 20 Praga’s uit de UK onze wedstrijd komen vervoegen”, aldus Pieter Denys.
De eigenschappen van een Praga
Praga is een unieke wagen met een bijzonder laag gewicht. In vergelijking met zijn concurrenten zoals Porsche weegt hij minder dan de helft. Hierdoor is hij voordeliger in verbruik van banden, brandstof, remblokken en remschijven. En uiteraard maakt dit de Praga ook een bijzonder snelle wagen.
Omwille van zijn lage gewicht zal de Praga het verschil met zijn concurrenten niet zozeer maken met zijn power, maar wel met zijn fenomenaal remvermogen en énorm hoge bochtensnelheden. De wagen, met een agressieve look, geeft al snel vertrouwen aan een meer ervaren piloot.
Enkele technische specificaties:
- Renault motor van 1998 CC met Turbo
- 365 pk bij 6900 RPM
- Gewicht: 643 kg
- Full carbon met monocoque veilgheidscel
- Meer dan 1000 kg downforce
- Ruim 3 laterale G
Deze hardcore racewagen, zonder ABS of ESP kent een prijskaartje van 195.000 excl. BTW.