Home > #Hoofdnieuws > Zolder 24: wat leerden de kwalificaties ons?

Zolder 24: wat leerden de kwalificaties ons?

De kwalificaties van de 24 uur van Zolder liggen achter ons en wat rest is nog een verplichte nachttraining en uiteraard zaterdag de 43ste editie van de uithoudingswedstrijd zelf. Gilles Magnus was de snelste man van het veld en mag zaterdag dus op pole vertrekken, al is dat volgens de poleman zelf eerder iets symbolisch dan wel van groot sportief belang.

“Dit is een spelletje tussen enkele snelle rijders, meer dan van groot sportief belang voor de race”, relativeerde Magnus zijn pole in Zolder, “maar anderzijds hecht ik er wel veel belang aan. Dit is een mooie race en ik ben blij hier voor de tweede maal op polepositie te staan. De auto is ook goed, al weten we hoe fragiel de Norma is, dus veel straffe uitspraken ga ik niet doen voor de wedstrijd. We zien wel… Wij kunnen als team echter niet meer doen dan wat we gedaan hebben.

De prototypes zijn dus snel, maar de betrouwbaarheid blijft een vraagteken. “Het blijven lichte wagens, die snel en eigenlijk niet duur zijn, maar de uithouding is al lang een vraagteken”, aldus Ron Marchal die ooit als één van de eerste met de Wolf GB08 begon.

De vraag is dus inderdaad in welke mate de CN-prototypes zondagochtend nog mee zullen spelen voor de zege. Achter de open wagens vinden we niet de Porsche 911, maar wel een Praga en een Lamborghini en ook daar stelt zich de vraag, hoe ver gaan die wagens komen? De ene is een vermomde eenzitter met een krachtbron uit een Formule Renault 2.0, de ander een beest uit Italië.   

Rest er Porsche voor de zege en de strijd tussen de oude dame, de 991 en de nieuwe 992. Voorlopig is het voordeel voor Red Ant Racing, met een ‘pole’ voor Xavier Maassen, voor teamgenoot Glenn van Parijs. “Ik heb een foutje gemaakt en anders was dit mijn snelste rondje ooit op Zolder geweest”, aldus de Hasselaar.

Toerwagens en close racing

Echter wie een mooie strijd in een strijd wil zien, concentreert zich best op de klasse TA, waar de BMW M2 CS de dienst uitmaakt en de top 4 werd er in de superpole amper door een halve seconde gescheiden. “We hebben niet echt iets bijzonder gedaan om deze pole te behalen”, aldus poleman Tom Van Rompuy. “De auto is goed en ik denk dat we ons mogen opmaken voor een mooie strijd in de klasse en ik denk dat één of twee van de wagens uit TA zeker in de top 10 zullen postvatten op het einde van de race. Ik zie hierin ook een mooie basis voor de komende jaren, want ik hoop echt op een revival van ons Belcar kampioenschap.”

Pluim ook voor de kleinste van het veld, de Abarth die zich mooi als derde tussen de diverse BMW 325i nestelde en ook in TB mogen we ons dus aan een mooie strijd verwachten.      

Een Oscar is ook weggelegd voor Xwift racing Events die bij hun debuut meteen twee poleposities pakten, in GTA en TB en met zes wagens de grootleverancier van deze race zijn.