Home > Rally > Dakar 2022: race tegen de tijd start voor Audi

Dakar 2022: race tegen de tijd start voor Audi

Over 100 dagen gaat de 44e editie van de beroemde Dakar Rally van start. Voor Audi Sport markeert dit het begin van een echte race tegen de klok.

foto’s: (c)audi mediacenter

Audi pakt een van de grootste uitdagingen in de internationale autosport heel bewust aan met een uniek concept. De Audi RS Q e-tron heeft een elektrische aandrijflijn met twee motor-generator units (MGU’s) uit de Formule E. Terwijl het voertuig in beweging is, wordt de hoogspanningsaccu opgeladen door een energieconvertor bestaande uit de efficiënte TFSI-motor uit de DTM en nog een MGU.

Het prototype van de Audi RS Q e-tron werd in ongeveer twaalf maanden gebouwd“, zegt Julius Seebach, algemeen directeur van Audi Sport GmbH en verantwoordelijk voor autosport bij Audi. De uitrol op 30 juni 2021 in Neuburg an der Donau en de start op 1 januari 2022 in Ha’il (Saoedi-Arabië) liggen slechts zes maanden uit elkaar. “Dat is een zeer korte tijd om je voor te bereiden op zo’n complex project. Ik kan dit niet vaak genoeg benadrukken: de Audi RS Q-e-tron is qua technologie het meest geavanceerde voertuig dat Audi Sport ooit heeft ingezet in de racerij.

Andreas Roos, projectleider voor alle door de fabriek gesteunde motorsportactiviteiten, kan dit alleen maar bevestigen: “De Dakar is extreem uitdagend, zelfs voor een conventioneel aangedreven voertuig. Met ons aandrijflijnconcept is de uitdaging duidelijk groter. Het chassis en de ophanging brengen geen grote verschillen met zich mee, maar we hebben veel meer componenten in de auto die niet alleen high-performance, lichtgewicht en betrouwbaar moeten zijn onder de extreme omstandigheden van de Dakar. Ze moeten ook perfect op elkaar zijn afgestemd en soepel samenwerken.

Een conventioneel aangedreven Dakar-voertuig heeft twee hoofdcomponenten: de verbrandingsmotor en de transmissie. “In onze Audi RS Q e-tron hebben we een elektromotor op de vooras, een elektromotor op de achteras, de hoogspanningsaccu en de energieomvormer, bestaande uit nog een MGU en de TFSI-motor uit de DTM, ’ zegt Roos. “En elk van deze componenten vereist bijvoorbeeld een specifiek koelsysteem. Dat betekent dat we niet slechts één koelsysteem in de auto hebben, maar maar liefst zes, inclusief de intercooler en airconditioning voor de bestuurder en bijrijder.

Verpakking is een ander groot probleem bij zo’n complex voertuig. “We moesten elke centimeter benutten om alle onderdelen in de auto onder te brengen”, zegt Roos. Dat gaat ten koste van het gemak van de dienstverlening. “Zo kost het wisselen van het voorasdifferentieel op dit moment nog veel tijd. Dat moet op de Dakar sneller kunnen en is een van de zaken waar we momenteel onder enorme tijdsdruk aan werken.