In Assen zat Autosportwereld.be afgelopen weekend samen met Gerhard Berger, hoofd van de ITR, de organisator en promotor van DTM. De 62-jarige Oostenrijker beleeft een erg bijzonder seizoen met de overgang van de legendarische DTM-toerwagens naar de GT3.
Nu we naar het einde van het eerste ‘GT3’-seizoen in DTM gaan, is het tijd voor een eerste evaluatie. Gerhard Berger, die in zijn carrière 210 F1-races reed en er daar tien van won, lijkt zeer tevreden met de overstap.
Gerhard Berger: “De keuze voor GT3 was meteen een oplossing voor heel wat van onze problemen. De Class 1-wagens waren schitterend, maar de situatie vroeg om een oplossing en die kwam er met de keuze voor de GT3, waarvan heel wat constructeurs er één hebben. We kunnen bovendien niet ontkennen dat de autosport een moeilijke periode doormaakt en dat vraagt om antwoorden. De fans zien nu heel wat verschillende wagens en merken en dat is wat ze willen. Het feit dat de auto’s iets trager zijn dan de Class 1-wagens, is niet merkbaar vanuit de tribune. Bovendien lijkt de Balance of Performance te werken, getuige zestien auto’s in één seconde tijdens de kwalificatie (op zondag nvdr.) en vijf verschillende merken in de top 6, gescheiden door amper 15 honderdsten van een seconde.”
“Ik hoop dat het tijdens de finale op de Norisring regent“
De kalender voor 2022 is bekend en daar staat niet Zolder, maar Spa-Francorchamps op?
“Er zijn nog twee slots open, maar we willen geen twee races in hetzelfde land buiten Duitsland. Assen zou dus kunnen, Zolder inderdaad niet meer. Zolder heeft de traditie met DTM, maar Spa beschikt over een schitterend circuit en wij kozen voor dat laatste in 2022. Ik denk dat de race in Zolder dit jaar te lijden heeft gehad onder de beperkende maatregelen rond Covid.”
Zien we in de toekomst nog andere merken, die ook over een GT3 beschikken in DTM?
“Dat is inderdaad een optie, mogelijkheden zijn Porsche of Aston Martin, maar ook meer wagens van een merk dat al aanwezig is. We gaan zeker niet het aantal wagens beperken tot 22 of 25 of zo, maar we waken er wel over dat de aanwezige rijders en teams in het profiel van ons kampioenschap passen. Ook gaan we misschien wel bepaalde zaken in het reglement aanpassen, een pitstop ‘window’ is een mogelijkheid, maar we willen zeker niet te veel ingrijpen in het verloop van de races.”