Home > Circuit > Ford Fiesta Sprint Cup: de vijf pionnen van Ford Peerlings

Ford Fiesta Sprint Cup: de vijf pionnen van Ford Peerlings

Op het podium van de vierde round van de Ford Fiesta Sprint Cup stond geen enkele rijder van Ford Peerlings op het hoogste schavotje. Nochtans beschikt de Ford-verdeler uit Pelt en Lommel met vijf rijders over voldoende troeven om sterk te scoren in wat het derde seizoen wordt van de mannen van Philip Peerlings en diens rechterhand Raf Sontrop.

(persbericht)

Philip. Ford Peerlings vervoegde pas tijdens het tweede seizoen van de Ford Fiesta Sprint Cup collega’s Vanspringel en Feyaerts, maar met Feyaerts duelleerden jullie al veel eerder in de autosport?

“Klopt. Dat gaat terug tot de periode dat zowel Feyaerts als Peerlings in rally deelnamen aan de genaamde Ka Cup! Als zoon van een Ford-verdeler was ik als 17-jarige – ja, er staan ondertussen 55 lentes op de teller! – al betrokken in de rallysport en maakte deel uit van de service voor de Sierra van Werner Brouwers. Zo leerde ik Theo Loos en Raf Sontrop kennen die bij Guy Colsoul sleutelden, nam ik deel aan mijn eerste rally’s en was zelfs co-piloot van David Croes. In die Ka Cup werd Mario Geurts met ons kampioen en zat snelle Alexander Romain in een tweede auto. Ook voor de overstap naar de Focus deden wij een beroep op het duo Geurts-Romain en daarop volgde nog de Fiesta ST – waarin wij het opnamen tegen zowel Anthony Martin als Thierry Neuville, de respectievelijke winnaars van de Ford RACB Rally Contest – en voor de R2 Cup waagden wij tijdens het WRC in Catalonië onze kans met Griekse coureur Lambros Athanassoulas die ook meteen de overwinning binnenhaalde in de R2 klasse. Ik had ondertussen de ouderlijke garage in handen gekregen en dat kreeg vanaf dan alle voorrang.”

In het Ford Dealer Team Championship waren jullie tot hiertoe met vier overwinningen de meest succesvolle Ford-verdeler, maar in de punten blijven Vanspringel en Feyaerts uitlopen.

“Dat is het gevolg van het feit dat elke deelnemende auto punten scoort en het niet gaat over het samenvoegen van alle door één Ford-verdeler behaalde punten! Polle Geusens en Tomas De Backer stonden borg voor die vier successen, maar onder invloed van een niet-deelname van Polle in de eerste meeting en enkele minder goede resultaten van Tomas, konden zowel Vanspringel als Feyaerts, met Herremans, hun voorsprong verbeteren. Philippe Huart staat als derde nog steeds het beste geklasseerd en zonder het aantikken door Nathan Vanspringel – waarvoor hij terecht werd bestraft – had Philippe in die Race 1 de volle pot gepakt – winnaar Milan De Laet komt niet uit voor een Ford-garage – en stond hij wellicht tweede in de tussenstand…”

Naast de drie auto’s van Ford Peerlings Pelt is er via Ford Peerlings Lommel de samenwerking met Alnimax Racing.

“Alexander Borgmans debuteerde in 2019 bij Niels Lagrange, werd knap vice-Junior-kampioen, en op het einde van dat seizoen zette Maxim De Witte daar zijn eerste stappen in de Fiesta Cup. Vrij snel lieten zij verstaan dat zij voor 2020 met een eigen structuur wilden werken en gezien wij met de Geo Groep commerciële akkoorden hadden lopen, was de link naar de Fiesta Cup vlug gelegd. Onder de vlag van Alnimax leerde Maxim het vak, maakte hij een enorme evolutie door en moet ondertussen niet langer onderdoen voor halfbroer Alexander. Zo greep hij tijdens de Truck Grand Prix slechts nipt naast de ‘pole position’ in de omgekeerde Top 5 en had in het andere geval niét Junior Planckaert maar Maxim daar in Race 2 vooraan gestaan! Doordat hij als 6de in de Belgische rangorde op de grid het pak van de twee groepen van 5 auto’s voor zich kreeg, was hij aangewezen op een inhaalrace. Dat leek aardig te lukken, hij zat goed mee met Polle Geusens – die zich finaal tot bij Planckaert kon opwerken – toen hij bij het uitkomen van de Bianchi werd verrast door een oneffenheid in het asfalt en in de bandenmuur vloog. Een grote teleurstelling, maar Maxim bewees dat we hem nog vooraan zullen zien meestrijden.”

In 2019 en 2020 werkten jullie samen met Belgium Racing.

“Aanvankelijk waren wij al in 2018 van de partij geweest, maar wegens allerlei redenen is dat er niet van gekomen en dankzij een akkoord met het team van Patric Derdaele viel alles voor het seizoen 2019 in de juiste plooi. Vorig jaar namen wij Tomas De Backer erbij, hij manifesteerde zich meteen als de coming man en hield prompt gelijke tred met routiniers Philippe Huart en Dylan Derdaele! Wegens andere bezigheden in de autosport kon Belgium Racing niet langer instaan voor die bijstand en gezien de drie Fiesta’s eigendom zijn van Ford Peerlings waren wij vastbesloten verder te gaan, mét Tomas De Backer en Philippe Huart, zij het met een geheel andere structuur. Peerlings zorgt voor een overkoepelende rol, zoals coaching, logistiek, wisselstukken, catering, maar op technisch vlak is voortaan elke rijder met zijn mensen verantwoordelijk voor het runnen van één van de drie auto’s. Zo bekommert vader Eddy De Backer zich over de auto van Tomas, Jan Boon, de vaste mecanicien van Philippe Huart, is de technische man van de #98 en Polle Geusens heeft zijn mensen die instaan voor de #90 én de auto’s van Alnimax. Op de piste is het ieder voor zich, en zijn geen onderlinge afspraken over hiërarchie, maar het is nu ook niet de bedoeling dat Peerlings-rijders elkaar van de baan gaan drummen!”

Polle Geusens heette de verrassing toen Walter Cleynhens, na een moeilijke come back in de eerste meeting op Circuit Zandvoort, bedankte voor verdere arbeid!

“Polle was nochtans een logische keuze als invaller! Hij is samen met Mathy Castro één van onze vaste mecaniciens, hij maakt deel uit van de Peerlings-familie en kan bovendien terugblikken op een stevige ervaring met pk-rijkere auto’s, zij het in rally. Dat bleek geen handicap want in zijn allereerste race vocht hij meteen vooraan mee en bezorgde ons een eerste overwinning!”

Promotor Dick van Elk maakte eerder bekend dat er een vijfde seizoen komt van de Ford Fiesta Sprint Cup. Mét Ford Peerlings?

“Ja! Wij zijn in 2022 zeker opnieuw van de partij en graag met dezelfde vijf coureurs! Wij zijn immers uitermate tevreden over Philip, Tomas, Polle, Alexander en Maxim en op basis van de huidige resultaten zijn wij ervan overtuigd dat zij in de twee resterende meetings nog een belangrijke rol gaan spelen.”

Kampioenschap:

Overall: 1. Nathan Vanspringel 125; 2. Kenny Herremans 117; 3. Milan De Laet 109; 4. Philippe Huart 92; 5. Tomas De Backer 85; 6. Polle Geusens 65; 7. Tom Feyaerts, Maxim De Witte 59; 9. Alexander Borgmans 57; 10. Junior Planckaert 54; 11. Geoffrey Vanspringel 50; 12. Wim Coekelbergs 18; 13. Johan Van Loo 17

Junior Ford Fiesta Sprint Cup: 1. Nathan Vanspringel 125; 2. Milan De Laet 109; 3. Tomas De Backer 85; 4. Alexander Borgmans 57

Ford Dealer Team Championship: 1. #29 Vanspringel Automobiles 129; 2. #3 AM FordStore Feyaerts 119; 3. #98 Ford Peerlings 98; 4. #97 Ford Peerlings nv Pelt 92; 5. #90 Ford Peerlings nv Pelt 73; 6. #19 Ford Peerlings Lommel 65; 7. #4 FordStore Feyaerts, #14 Ford Peerlings Lommel 62; 9. #11 Team Longin by FordStoreFeyaerts 59; 10. #30 Vanspringel Automobiles 56; 11. #95 Ford Peerlings nv Pelt 6

Dutch Belgian Super Star: 1. Laurens de Wit 155; 2. Nathan Vanspringel 131; 3. Nikodem Wierzbicki 129; 4. Kenny Herremans 110; 5. Milan De Laet 91 ; 6. Aleksander Olejniczak 91; 7. Philippe Huart 86 ; 8. Gianni Stefano van de Craats 71 ; 9. Stefan Barewijk, Tomas De Backer 68 ; 11. Polle Geusens 66 ; 12. Maxim De Witte 64 : 13. Johan Land 55 ; 14. Jacco Van de Wal, Daniëlle Geel, Junior Planckaert 54 ; 17. Tom Feyaerts 52 ; 18. Geoffrey Vanspringel 48 ; 19. Alexander Borgmans 44 ; 20. Lisette Grinwins 41; 21. Esmée Kosterman 39 ; 22. Kristoff Cox 27 ; 23. Bart Loenders 18 ; 24. Johan Van Loo 17 ; 25. Wim Coekelbergs 15.