Home > #Hoofdnieuws > Zolder 24: Porsche heeft rijke historiek in Limburgse uithoudingsrace

Zolder 24: Porsche heeft rijke historiek in Limburgse uithoudingsrace

Komend weekend is het tijd voor de 43ste editie van de 24 Uur van Zolder. Net als in heel wat andere 24-uursraces in de wereld, heeft Porsche een lange en succesvolle traditie in de Limburgse uithoudingsrace. De eerste zege dateert al van 1989 en dat was de eerste van maar liefst achttien overwinningen. Ook dit jaar zal Porsche opnieuw een hoofdrol spelen in wat de hardste 24-uursrace ter wereld wordt genoemd, een race die 24 uur lang mens en machine, zonder één moment van rust, op de proef stelt.

FOTO’S: DAVID NOELS
 
Zolder is vooral een nationale wedstrijd, de hoofdrace ook van het Belcar Endurance Championship, maar het is ook een wedstrijd die in het buitenland bekend staat als harde race. In tegenstelling tot Spa of Le Mans, kent Zolder amper rechte lijnen en wordt er enorm veel geschakeld, met andere woorden, mens en machine rusten dus niet. Dat betekent dat de winnende machines getuigen van een voorbeeldige betrouwbaarheid, iets wat uiteraard voor Porsche geldt.
De uithoudingsrace in Zolder was in de beginfase vooral het speelterrein van toerwagens, maar daar kwam in 1989 een einde aan. Het Belgische trio Philippe de Craene, Roger van Peteghem en Didier de Puyseleyr won in een Porsche 911 Carrera de wedstrijd en daarmee was een lange successtory in gang gezet. Het was even wachten voor een tweede zege, maar die kwam er in 1992 met de machtige Porsche Carrera RS van het Duitse trio Beilke-Dören-Prosten, waarna nog eens zes opeenvolgende zeges voor Porsche zouden volgen, met namen als Paul Kumpen, Kurt Dujardyn of Alfons Taels. In 1997 en 1998 gebeurde dat telkens met een onwaarschijnlijk sterk trio: eerst Marc Goossens, Patrick Huisman en Vincent Vosse en een jaar later waren het opnieuw Marc Goossens en Patrick Huisman, maar dan met drievoudig GP F1-winnaar, Thierry Boutsen. Het moge duidelijk zijn dat de 24 Uur van Zolder stilaan heel wat aanzien kreeg. In 2001 ging de zege naar het legendarische AD Sport met Albert Vanierschot, Freddy van Roey en Tim Verbergt.
Met de komst van de GT1-wagens was het enkele jaren wachten op nieuwe zeges voor Porsche, maar die kwamen er toen het reglement van GT1 naar GT3 verschoof en de talloze klanten van Porsche met hun 911 GT3 Cup naar de zege konden dingen. Grote Belgische teams al First Motorsport, GPR Racing en ProSpeed Competition grepen de zege alvorens we in 2013 aan een heuse vier-op-een-rij voor Belgium Racing begonnen. Dylan Derdaele en Kenneth Heyer wonnen samen viermaal op rij, terwijl Marc Goossens in 2015 en 2016 voor zijn vijfde en zesde recordzege tekende. De laatste Porsche, die zegevierend over de meet kwam, was de wagen van het kwintet Dries Vanthoor-Christian Engelhart-Lieven Goegebuer-Niels Lagrange-Xavier Stevens.
Porsche staat echter niet alleen voor overwinningen in Zolder, de honderden Porsche die in Zolder aan de start stonden en staan, betekenen heel vaak ook de invulling van een droom, een autosportdroom voor heel wat racende gentlemen drivers. Door de betrouwbaarheid van de Porsche-producten kunnen zij zonder veel kopzorgen datgene doen waarvan ze al lang dromen!
 
In die optiek werkt Porsche al lang nauw samen met Michelin, al jaar en dag de bandenleverancier van tientallen teams voor korte en lange wedstrijden en dat vanuit dezelfde filosofie: prestaties en betrouwbaarheid combineren voor zowel de professionele rijders als de gentlemen drivers.