Home > Circuit > VW Fun Cup Elzas: nostalgie op het menu

VW Fun Cup Elzas: nostalgie op het menu

Twee maanden na de Hankook 25 Hours VW Fun Cup wacht de liefhebbers van de VW Fun Cup nog een groot evenement. De Trophée Nostalgie, georganiseerd op l’Anneau du Rhin, dat dit jaar zijn 25ste verjaardag viert, wordt een populair en gezellig autosportfeest. Een ideale context om het tweede deel van het seizoen te beginnen!

(persbericht)

De Elzas houdt van autosport! Er was in het verleden de organisatie van een wedstrijd van het wereldkampioenschap rally, de beroemde heuvelklim van Turckheim en de bewondering voor grote kampioenen als Sébastien Loeb, Yvan Muller of Yann Ehrlacher, en dus begrijpen we dat de regio niet alleen interesse toont in wijnbouw en gastronomie.

In de loop van de voorbije jaren heeft de VW Fun Cup powered by Hankook meerdere malen halt gehouden op het Circuit de l’Anneau du Rhin in Biltzheim, in de regio Haut-Rhin. Na een eerste bezoek in 2015 en een terugkeer in 2020 op de omloop van 3700 meter, hebben Kronos Events en de leiding van het circuit hun samenwerking versterkt. Tijdens het weekend van 17, 18 en 19 september organiseren ze samen de Trophée Nostalgie. Die nieuwe afspraak op de kalender zal in de toekomst verder ontwikkeld worden en zet dit jaar het 25-jarige bestaan van het circuit in de verf. Naast de kevers van de VW Fun Cup komen er nog vier competities in actie, met de races van de Westfield Cup (een knipoog naar de mythische Lotus Seven), de Kampf-der-Zwerge (historische toerismewagens met kleine cilinderinhoud), de Triumph Compétition en zelfs de eenzitters van het type Formule VW (of Formule Vee) met de Historische Formel Vau Europa.

Bovenop de activiteit op het asfalt zijn er heel wat animaties voorzien, zoals een verzameling van voertuigen van weleer, een parade van Bugatti, luchtdopen met de helikopter en op zondag een demonstratie aangeboden door Sébastien Loeb, met de mythische Peugeot 208 T16 Pikes Peak en de Peugeot 306 Maxi Kit-Car. Om die redenen worden er ongeveer 5000 toeschouwers verwacht op het evenement, dat verder bestaat uit een concert van Émile & Images op zaterdag om 22 uur, net na de aankomst van de VW Fun Cup. Ter info, Émile & Images is ontstaan uit de fusie van de ex-zanger van de groep Gold, Émile Wandelmer, met de groep Images. Met hun bekende hits ‘Jusqu’au bout de la nuit’ en ‘Démons de minuit’ hopen ze de aanwezigen te entertainen tot de start van het vuurwerk.

Duel aan de top in Cup

De VW Fun Cup powered by Hankook wordt het hoofdprogramma van de Trophée Nostalgie, met een confrontatie van 8 uur op het programma op zaterdag tussen 14 en 22 uur. Bovenaan de affiche staat ongetwijfeld Yann Ehrlacher, de titelhouder in de wereldbeker voor toerismewagens (WTCR) naar wie trouwens vanaf zaterdag een bocht van het Franse circuit vernoemd wordt. De Elzasser won afgelopen weekend al de 500 Nocturnes op l’Anneau du Rhin en stapt over van een Lamborghini Huracan GT3 naar de VW Fun Cup Evo 3 #421 Mega by DDK, waar hij een team vormt met Claude Pirson en Pierre-Yves Corthals. Zonder twijfel een drietal dat de rol van scheidsrechter in de titelstrijd op zich kan nemen.

Deze meeting op l’Anneau du Rhin vormt immers, na de zomervakantie, de start van het tweede deel van het kampioenschap 2021, waarvoor nog drie van de zeven races moeten afgewerkt worden: de Trophée Nostalgie dit weekend, het Zolder Fun Festival (2 en 3 oktober) en de Fun & Sun Trophy in Lédenon (13 en 14 november).

Aan de kop van het Cup-klassement woedt de strijd tussen de #280 Socardenne Milo en de #477 DRM Autographe Cup. Met Benoît Visnovsky als versterking aan de zijde van Lorenzo Donniacuo en Kevin Caprasse, wil Milo Racing zijn voorsprong in de tussenstand uitbreiden. Maar het trio dat bestaat uit Cédric Bollen, Sébastien Kluyskens en Maxime Soulet heeft de wind in de zeilen na het succes tijdens de Hankook 25 Hours VW Fun Cup.

In het Cup-klassement, met dus minstens één Top Gun-rijder aan het stuur, hopen drie teams hun achterstand op het leidende duo goed te maken: de #480 Milo Tourneur (Simon Tourneur-Guillaume Mondron-Gilles Verleyen), de #426 AP by Acome (Pierre Piron-Gilles Piron-Martin Leburton-Stéphane Perrin) en de #999 Knauf by DDK (Xavier Knauf-Grégory Servais-Marc Lognard).

Fun en Pure: de strijd gaat door

Van spanning is er eveneens sprake in de Fun-klasse (zonder Top Gun-rijder), met een vijftigtal punten tussen de vijf beste wagens (na het slechtste resultaat geschrapt te hebben). De #2 DRM Autographe Fun van Stéphane Lémeret, Ulysse De Pauw en Matthieu de Robiano neemt opnieuw de favorietenrol op zich, maar de #404 Milo Graficko (Timo van Impe en Matteo Raspatelli), de #278 Acome Racing by AP (Manu Nava-David Doutrepont-Anthony Rosa) en de #415 Clubsport Racing by Allure (Koen De Wit-Pieter Ooms) hopen het tij te keren in de Elzas, een afspraak waar de #399 van DRM Family niet van de partij zal zijn.

Timo van Impe en Matteo Raspatelli mikken niet alleen op de bekroning in Fun, maar domineren voorlopig ook de Pure-klassering met de #404 Milo Graficko. In de divisie voor rijders met alleen de VW Fun Cup als ervaring doen de twee youngsters voorlopig beter dan de #422 Michaël Mazuin Sport (Michaël, Camille en Louis Mazuin), de #281 AC Motorsport (Arnaud Quédé-Benoit Arnaudet-Matts Breckpot), de #290 Herock by Comtoyou Racing (Laurent Van Laere-Gaetan Lancksweerd-Benjamin De Cock) en de #199 DRM Materne Credeco (Philippe Denis-Quentin Denis-Jean-Luc Heymans-Martin Businaro).

We noteren tot slot ook dat twee VW Fun Cup Vintage (de Evo 1’s dus) present zullen tekenen in Frankrijk, met de #40 VFC – Team 40 en de #174 VFC – 4 Race (Simon Duterme-Mathieu Simone-Didier Lecloux).

Biplaces: midden in de race

Met acht inschrijvingen staat de Biplace-categorie eveneens voor een prachtig weekend. De toeschouwers ter plaatse kunnen zichzelf een circuitdoop cadeau doen als passagier in het hart van de wedstrijd, een unieke eigenschap van de VW Fun Cup.

De #342 Milo Monster Trendy die het kampioenschap domineert, wordt bestuurd door Francis Plunus, Éric Jardon en François Plunus, niemand minder dan de zoon van Francis. De ambitie: veel punten scoren voor het kampioenschap!

De verschillen zijn klein in het gevecht voor de tweede plek in de categorie, met de #355 Publincentive (Thirry Marville-Jean-Michel Mahy-Lyssia Baudet-Christian Gengoux), de #315 Fun 4 Racers by Comtoyou Racing (Norbert Camara-Marc-Olivier Van Oppens-Geoffrey Bara-Frédéric Taquet) en de #360 Milo CBRS (Alain Dupont-Philippe Fisette-Michel Koning). Na twee races gemist te hebben, bezet de #365 Carpass LRE by DRM de zesde plek, maar met Stéphane Lémeret, Miguel Coppieters, Philippe Reynens, Gautier Engisch en Jean-Pierre Vanderfeesten aan de knoppen moet ook die auto tot de favorieten gerekend worden op l’Anneau du Rhin.

Dankzij de uitstekende samenwerking tussen het Circuit de l’Anneau du Rhin, Kronos Events en VRC-Live, kan het evenement ook live gevolgd worden op de Facebookpagina van het circuit en van de VW Fun Cup powered by Hankook. Bent u klaar voor een stevige dosis nostalgie?