De 18-jarige Belg kijkt er naar uit om de Raidillon aan te snijden aan het stuur van zijn Ligier LMP3 Inter Europol Competition in de 4U van Spa, maar ook aan dat van de Duqueine Müehlner Motorsport in het kader van de Michelin Le Mans Cup.
(persbericht)
Na een zomerstop, waarvan hij gebruik maakte om het unieke Road To Le Mans-wedstrijd te winnen aan het stuur van de Duqueine van Müehlner Motorsport, is Ugo de Wilde dit weekend terug met de Ligier LMP3 en zijn Inter Europol Competition-team voor de vijfde afspraak in de Europese Le Mans Series. In zijn ogen de belangrijkste omdat er thuis gespeeld wordt, op het circuit van Spa.
“Francorchamps in een LMP3-prototype is ongelooflijk“, zegt de 18-jarige Brusselaar. “Ten eerste omdat op het droge baan de rondetijden gemiddeld zes seconden sneller zijn dan met mijn F3-R vorig jaar, ten tweede omdat de LMP3 beduidend zwaarder is dan een eenzitter en minder downforce heeft dan bijvoorbeeld een LMP2. Dus op de Raidillon gaat het volgas tijdens de kwalificatie, met nieuwe banden en weinig brandstof. Het is even met de billen gespannen maar niet met de ogen dicht, zoals in een eenzitter. Maar met volle tank en versleten banden daarentegen is het heel wat moeilijker en dat maakt deze bocht ineens veel spannender. Het is elke ronde een uitdaging.“
Voor dit thuisweekend moest de bezetting van wagen nummer 13, derde in het kampioenschap, worden herzien… “Voor de derde keer in vijf races zullen Martin Hippe en ik weer een andere ploegmaat hebben”, betreurt Ugo. “Het is natuurlijk niet ideaal, maar ik begrijp de financiële noodzaak voor het team. Het is op dit moment voor niemand gemakkelijk. We verwelkomen aan mijn zijde Aydan Read, een jonge 22-jarige Australiër, die al aan een paar races in LMP3 en zelfs LMP2 in Azië heeft deelgenomen en de laatste twee jaar in GT3 heeft gereden in de ADAC GT Masters. Daar won hij vorig jaar en in IMSA won hij dit seizoen op een M6 van Turner Motorsport. Hij maakt nu kennis met onze mooie Ardennen en het ELMS kampioenschap. Ik hoop dat hij snel in het ritme komt. Ik heb dit jaar in drie races op het podium gestaan, maar ik moet toegeven dat ik wat op mijn honger ben blijven zitten. Om verschillende redenen hebben het team en ik tot nu toe niet het doel kunnen bereiken dat we ons hadden gesteld. We hebben echter meermaals laten zien dat we in ieder geval op het niveau van Cool Racing-team, de leiders in het kampioenschap, zitten. Maar ze hebben tot nu toe meer succes gehad dan wij, dat is alles. Op papier zijn onze kansen om zondag op het podium te staan kleiner dan aan het begin van het seizoen, maar je weet maar nooit. Misschien kan het geluk keren. We zullen in ieder geval het maximale doen.“
Vooral in de kwalificatie, zal Ugo op eigen terrein, graag zijn prestatie willen herhalen van Monza. Daar strandde hij op 53 duizendste van de pole als eerste van de Ligier-coureurs voor de United Autosport van Wayne Boyd, de referentie.
“Ik heb tijdens een recente test met Duqueine en Inter Europol kunnen constateren dat het Duqueine-chassis beter was over een ronde. Het wordt dus erg ingewikkeld om te voorkomen dat DKR een nieuwe pole haalt. Ik zal uiteraard mikken op de beste tijd bij de Ligiers. En dan weet je het maar nooit. Het kan nog steeds regenen in Spa, waar ik vorig jaar tijdens de kwalificatie in de Eurocup op natte baan de tweede tijd neerzette. Deze woensdag waren we in de privétraining erg snel op natte baan.“
Ugo is verheugd om terug op “zijn” nationaal circuit te rijden en zeer blij de fans te kunnen weerzien. “Ja dat is geweldig, na anderhalf jaar racen voor lege tribunes zijn we natuurlijk allemaal erg blij om het publiek weer te ontmoeten, vooral hier in mijn thuiswedstrijd op Spa waar veel vrienden, familieleden of partners mij zullen komen steunen. De toegang tot de paddock blijft dan wel beperkt, maar de algemene toegang is gratis voor alle mensen die zijn gevaccineerd of een negatieve PCR-test hebben van minder dan 72 uur oud. Vertel het maar verder. De European Le Mans Series is echt een geweldig kampioenschap en deze 4-uurs races kennen een hoog ritme.”
Ook in Michelin Le Mans Cup
Als kers op de taart vernam Ugo woensdagochtend dat hij ook weer achter het stuur van de Duqueine zou zitten, de winnende wagen op Le Mans, en dat in het kader van de twee uur durende Michelin Le Mans Cup-race die zaterdagmiddag na de ELMS-kwalificatie wordt gehouden.
“Ik wil Bernhard Müelhner hartelijk bedanken voor deze geweldige last-minute kans“, glimlacht Ugo. “Het team dat hier in zoning in Ster is gevestigd, kon blijkbaar mijn werk in de Sarthe waarderen en vroeg me of ik LMP3-rookie Thorsten Jung kon ondersteunen, een Duitser die meestal voor het team in VLN op de Nürburgring rijdt in een Cayman GT4. De ambities zullen logischerwijs anders liggen dan in Le Mans met een “rookie” aan boord. Maar aan het stuur zal mijn taak dezelfde blijven en met goede coaching en een goede strategie denk ik dat het mogelijk is om toch voor het podium te gaan. In ieder geval geeft het mij dit weekend wat meer mee rijtijd op de baan en het is altijd een plezier om op Francorchamps te rijden, zeker aan het stuur van een prototype.“
Met de 4U van Spa, zondag vanaf 11u00 en de 2U Michelin Cup, zaterdag vanaf 15u55, zal Ugo De Wilde dus een dubbeloptreden maken in LMP3 voor deze afspraak op eigen terrein.