Home > VAS > Regularity > VAS: grootse Belgian Westhoek Classic op komst?

VAS: grootse Belgian Westhoek Classic op komst?

De Belgian Westhoek Classic. Eigenlijk zouden we enkel met die benaming kunnen volstaan, want iedereen die navigatieritten, regularity rally en authentieke rallysfeer ernstig neemt, weet waar de wedstrijd over gaat.

(persbericht/foto: rv pixabay)

Er is de technische controle bij Pieter Tsjoen Rally, de samenwerking met Motor Union 2000, de traditionele start in Ronse op de Grote Markt, de nachtelijke etappes, de bemande controles, de finish op het podium in Heestert… En er is ook het uitgebreide parcours, dat de deelnemers voert naar Nijvel, en daarna diep in Henegouwen, inclusief een besloten regularity traject op het circuit van Chimay, om dan langs Doornik terug te keren naar West-Vlaanderen. Een waterbak, een proef gehaald uit de Escort Rally, een showproef, publiekspunten en live-videocoverages: er is zoveel te zeggen en te beleven in deze wedstrijd. En alles wordt afgewerkt onder een timing en een discipline waar veel rallywedstrijden uit gerenommeerde kampioenschappen jaloers zouden op zijn!

Het gevolg is dat de inschrijvingen meestal uitverkocht zijn voor je “deelnemerslijst” kan zeggen. Wie volgen in deze wedstrijd waar er letterlijk een dozijn zegekandidaten zijn in Expert en Classic en tientallen podiumkandidaten? Zetten we vooraan maar even Dominique Holvoet en Yannick Albert met de Toyota Celica, en een monument als José Lareppe, met Jennifer Hugo op de Opel Kadett GTE? Of Jean-Jacques Martens en ervaren rot Aswin Pyck (met de Volvo PV444 uit 1957)? En vermelden we zeker Hank Melse met specialist Bart Den Hartog (Porsche 911 uit 1965). We lanceren lukraak nog enkele namen als Guy Agten en Dominiek Seynaeve op de Datsun 240Z, Bart Babeliowsky en Hendrik Jaeken (Opel Kadett GTE), Christophe Berteloot en Baptiste Gengoux (Porsche 924), vader en zoon Jurgen en Tim De Bruyne (Toyota Corolla), Filip Demunck en Kristof Vermant (Alfa Romeo Giulia), Sam De Wolf en Julie Cole (Porsche 924), Gauthier Decavele en Kenneth Verté (Volvo Amazon), Guy en Olivier Dupont (Austin Healey 3000)… en zo kunnen we nog wel eventjes doorgaan. We gaan dan nog voorbij aan een aantal te duchten Nederlandse en Engelse combinaties en een hele who-is-who van de Vlaamse en Belgische navigatiesport. Een van de opvallendste verschijningen wordt wellicht de Lea Francis Hyper uit 1928 waarin Kurt Vanderspinnen deze keer op pad gaat met Anton Dupan.

De wedstrijd wordt georganiseerd onder de vlag van Autoclub Medina. De start is er op vrijdag 17 september om 19u in Ronse en de finish is er weer om 19u, maar dan in het “rallydorp” in Heestert op zaterdag 18 september. De Belgian Westhoek Classic hoort onder “marathon” en is een regelmatigheidsrally met twee moeilijkheidscategorieën: Expert of Classic. Het parcours bedraagt dan ook ongeveer 600 kilometer en wordt onderverdeeld in regularity-trajecten, trajecten met tijdscontrole en proeven op afgesloten weg. De maximale gemiddelde snelheid bedraagt 49,99 km/u en de deelnemers zijn op de openbare weg uiteraard gehouden het verkeersreglement te volgen. Wie de Belgian Westhoek Classic wil meebeleven kan op de site van het evenement vanaf woensdag 15 september om 20u een interactieve kaart met passagepunten vinden.