De testdagen van het FIA WEC in Sebring zijn afgelopen en niet geheel verrassend sloot regerend wereldkampioen Toyota de ‘Prologue’ bovenaan de lijsten af. De verschillen zijn echter niet enorm groot en vooral Cadillac lijkt dicht in de buurt van de Japanners te kunnen komen.
Foto: © Toyota
Eerst de brute cijfers. De snelste tijd (1.48.208) over het weekend was voor de #7 Toyota GR010 Hybrid van Conway-Kobayashi-Lopez, met een miniem verschil van amper acht duizendsten op de teamgenoten Buemi-Hartley-Hirakawa. De enige Cadillac V-LMDh (Bamber-Lynn-Westbrook) strandde op twee tienden, voor de beide Porsche 963 LMdh, die respectievelijk zeven tienden (#5) en één seconde (#6) moesten toegeven. Ook de snelste Ferrari en Peugeot tikten op één seconde van de snelste tijd af. Vanwall (+ 1,8 seconde) en Glickenhaus (+ 3 seconden) zaten niet geheel onverwacht verder van de snelste Toyota.
Toyota ook meest betrouwbaar
Dat Toyota het snelst was, is geen verrassing. De constructeur, met basis in Keulen, won met de GR010 Hypercar al twee wereldtitels en evenveel maal de 24 Uur van Le Mans, dus hun ervaring is dan ook veel groter dan die van de concurrentie. In ieder van de sessies – op één uitzondering na – reden de beide bolides ook meer dan 70 ronden, getuige hun behoorlijke betrouwbaarheid.
En die betrouwbaarheid bleek eens te meer tijdens de beide testdagen. Over de vier sessies legden de beide Toyota respectievelijk 301 (#8) en 286 (#7) ronden af, heel wat meer dan de dichtste achtervolger, de #5 Porsche (Cameron-Makowiecki-Christensen), die 226 rondjes op de teller zette. Bij Peugeot (225 voor de #94), Ferrari (221 voor de #50) en Cadillac (218) bleven ze in de buurt van dat aantal. Echter zowel Ferrari als Peugeot kenden een crash met één van hun wagens, waardoor er nog eens veel tijd verloren ging.
Toyota vertrekt dan ook als grote favoriet voor de eerste race van het seizoen, nu vrijdag 17 maart, maar zeker Cadillac en ook Porsche lijken niet echt ver af te zijn. Ferrari is zeker niet traag, maar is de enige constructeur – naast het artisanale Vanwall – die nog geen enkele racekilometer heeft afgelegd. Porsche en Cadillac hebben immers met een quasi identieke wagens al de opener van het IMSA-kampioenschap gereden, 24 Uur van Daytona. Peugeot lijkt de grote onbekende, met een 9X8 die erg afwijkt van de andere wagens en de vraag stelt zich of de Franse constructeur ook dezelfde middelen wil en kan investeren als de andere spelers.
Wat betreft Vanwall en Glickenhaus liggen de kaarten uiteraard anders. Vanwall debuteert op de zware omloop van Sebring en het einde van de 12 Hours of Sebring halen, zou al een overwinning op zich zijn. Glickenhaus daarentegen heeft al behoorlijk wat ervaring met de SCG 007, getuige de derde plaats vorig jaar in Le Mans, maar budgettair heeft het Amerikaanse team het niet makkelijk. De komst van heel wat grote spelers maakt hun opdracht er niet eenvoudiger op.
Hoe dan ook, nu vrijdag om 17u00 onze tijd, start het FIA WEC 2023 en 1000 Miles later kennen we de eerste winnaars van een nieuw tijdperk.