Vorig jaar reed de renstal van Nitro Racing zich dankzij Amerikaan Ellis Spiezia in de kijker en dat was vooral de verdienste van teambaas Bart Loenders en zijn vaste ploeg vrienden/mecaniciens. Gezien de Amerikaan met Italiaanse roots ervoor koos om in 2023 een stapje hoger te zetten in de (elektrische) racerij, kwam het tot een akkoord met Duitser Björn Dietrich om plaats te nemen achter het stuur van de #28 Nitro Racing !
“Wij bewaren zeer goede herinneringen aan de passage van Ellis”, glimlacht Bart Loenders. “Met zijn zestien jaar was hij zeer leergierig en slaagde hij er in om zonder veel schade telkens de races vol te maken en er te strijden voor een plaats in de Top 3. Dat hij uiteindelijk derde eindigde in de punten – wetende dat hij pas tijdens de Superprix debuteerde – toont dat hij met een zekere regelmaat telkens zijn races afwerkte. Wij wisten dat hij in de Fiesta Cup ervaring wou opdoen, in afwachting van een doorgroei naar iets anders, zoals het elektrische F4-kampioenschap. Mogelijk zien we hem dit jaar sporadisch nog wel terug in één of andere Fiesta-race!”
Het was tijdens de examens voor het behalen van de vereiste vergunning dat Ellis in gesprek geraakte met Björn Dietrich en hij het doen en laten van Ellis in de Fiesta Cup bleef volgen. De manier waarop Bart Loenders de jonge Yankee begeleidde zette de in Leipzig wonende Björn Dietrich aan om op zijn beurt te opteren voor een samenwerking met Nitro Racing en aldus uit te komen in de Ford Fiesta Sprint Cup. De 34-jarige Dietrich deed tot hiertoe ervaring op in Duitse series zoals Chevrolet Cruze Euro Cup, ADAC Dacia Logan Cup en recent de eveneens Duitse ARC Endurance.
Bart Loenders draait al een hele tijd mee in de Ford-merkencup. In het eerste levensjaar van de Fiesta Cup was hij via Herroelen Motors betrokken in het laten rijden van auto’s voor ‘veteranen’ Frank Van Langendonck, Jo Vandersmissen en, even, de Belgisch-Hongaarse Kata Bozó. Omdat hij al eerder voor Belgium Racing sleutelde – de fameuze Ultima in Belcar! – ging hij in 2019 in op het aanbod van Patric Derdaele om te helpen bij het runnen van de Ford Peerlings Fiesta’s van Dylan Derdaele-Philippe Huart en Bart Versluys. Wegens de pandemie stonden de activiteiten van Nitro Racing op een laag pitje en na een comeback in de Fiesta Cup met ex-wielrenner Jurgen Van den Broeck ging Fiesta-debutant Johan Van Loo tijdens de Truck Grand Prix – waar een zekere Junior Planckaert in de Ford Feyaerts van start tot finish domineerde – voor een knappe vierde plaats!
“Ellis had zijn zinnen gezet op het nieuwe elektrisch aangedreven ERA-kampioenschap, maar dat wou niet meteen vlotten en omdat ook wij daarmee bezig waren, zijn wij aan de praat geraakt met de familie Spiezia”, zegt Bart over de komst van de 16-jarige Amerikaan. “Zij zochten naar een alternatief om Ellis in een sterke competitie aan de start te krijgen en gezien zij in Düsseldorf wonen – op twee uurtjes rijden van Circuit Zolder – was een overstap naar de Fiesta Cup voor hen de meest logische keuze. Binnen de rangen van Nitro Racing kon Ellis alvast terugvallen op een kleine kern gepassioneerde mecaniciens en de manier waarop wij het seizoen beëindigden – mét na de Finale Races op TT Circuit Assen een passend feestje – zegt veel over de aangename samenwerking met Ellis en niet op zijn minst zijn ouders. Voor veel herhaling vatbaar, zou ik zeggen!”
Naast de #28 van Björn Dietrich is het de bedoeling dat Nitro Racing binnenkort de naam van een rijder zal bekendmaken voor het bemannen van de #128, de ex-Fiesta van Ellis Spiezia.