Naast de prachtige Hypercar-klasse zijn ook LMP2 en LM GTE Am zeer aantrekkelijk. De twaalf wagens die in LMP2 aan de start komen vormen misschien wel het meest competitieve LMP2-veld ooit in het wereldkampioenschap. Dit geldt ook voor LM GTE Am, de klasse die met veertien wagens, verdeeld over vier merken, aan de afscheidstournee van GTE begint. Met Team WRT in LMP2 en Ulysse De Pauw, Alessio Picariello en Sarah Bovy in LM GTE Am is ook de Belgische driekleur goed vertegenwoordigd.
(Foto’s: © Iron lynx, Jota Sport, Ulysse De Pauw)
LMP2: een open strijd met Team WRT als één van de topfavorieten
Zoals de voorgaande jaren strijden alle teams met hetzelfde wapen: de Oreca 07 Gibson. Zowel Team WRT, Prema Racing, United Autosports als Alpine zetten twee wagens in, waarbij elke equipe uit ervaren rijders en opkomend talent werd samengesteld. Ook titelverdediger Jota is opnieuw van de partij en dit met Heinemeier Hanson, Fittipaldi en Rasmussen. In afwachting van de Porsche 963 zet Jota bij de eerste twee wedstrijden ook een LMP2-bolide in voor Beckmann, Ye en Stevens. Alpine Elf Team maakt een comeback in LMP2 als tussenstap naar de Alpine LMDh die in 2024 op de baan wordt verwacht. Het Alpine-team onder leiding van Philippe Sinault won al tweemaal de titel in de LMP2-klasse van het FIA WEC.
Met Sean Gelael, Robin Frijns en Ferdinand Habsburg met de #31 en Rui Andrade, Louis Delétraz en Robert Kubica voor de #41 beschikt Team WRT over ervaren en snelle rijders. Het team van Vincent Vosse en Yves Weerts won in 2021 bij zijn debuut in LMP2 al onmiddellijk de titel en zijn klasse in de 24 Uur van Le Mans. Ze hebben zeker alle ingrediënten om dit in 2023 te herhalen, alvorens volgend jaar met BMW de overstap naar Hypercar te maken.
Wie wint de laatste GTE-titel?
Na het verdwijnen van GTE Pro, is het voor een laatste jaar genieten van LM GTE Am. Het deelnemersveld is samengesteld uit zes Porsche 911 RSR – 19, vier Ferrari 488 GTE Evo, drie Aston Martin Vantage AMR en één Chevrolet Corvette C8.R.
Het is moeilijk om een uitgesproken favoriet naar voor te schuiven door een aanzienlijk aantal nieuwe combinaties. Zo ruilde kampioen Ben Keating zijn Aston voor een Corvette. De getalenteerde Amerikaanse gentleman krijgt met de Argentijn Nicolas Varrone en de Nederlander Nicky Catsburg twee sterke rijders naast zich en Corvette Racing heeft natuurlijk ervaring te over.
Beide Proton Porsche van Dempsey-Proton Racing en Proton Competition zijn zeker te duchten concurrenten voor de Amerikaanse machine. Christian Ried, Mikkel Pedersen en Julien Andlauer bemannen de wagen van Dempsey-Proton Racing en Ryan Hardwick, Zacharie Robichon en Harry Tincknell zien we met de andere 911 met de teamnaam Proton Competition. Ried miste nog geen enkele wedstrijd van het FIA WEC sinds de start in 2012.
De jonge Ulysse De Pauw maakt met een Ferrari 488 GTE van AF Corse zijn debuut in GTE. De Pauw liet zich vorig jaar met een Ferrari 488 GT3 van het Italiaanse team opmerken met klinkende resultaten en een titel in de GT World Challenge Europe Sprint Cup. Ulysse is als Gold gerangschikt, en deelt de cockpit met Stefano Costantini (Bronze) en Simon Mann (Silver).
Uiteraard bestuurt Alessio Picariello een Porsche. Doordat Iron Lynx betrokken is bij het Lamborghini LMDh-project, maakte het team de overstap van Ferrari naar Porsche. De Karolinger vormt bij Iron Lynx een team met Claudio Schiavoni en Matteo Cressoni. De mogelijkheid om te schitteren zal voor hen vooral afhangen van de prestaties van Schiavoni, die in het verleden moeite had om het tempo van andere Bronze-rijders te volgen.
Sarah Bovy en haar teamgenoten Michelle Gatting en Rahel Frey kennen elkaar ondertussen al heel goed. Ze sloten 2022 schitterend af, met drie podiumplaatsen in het FIA WEC en een zege bij de afsluitende manche van de European Le Mans Series in Portugal. De equipe deed dit echter met een Ferrari en komt nu met een Porsche aan de start, wat toch de nodige aanpassing zal vragen.