In een rondetafelgesprek met Mercedes-AMG waaraan Autosportwereld.be heeft deelgenomen heeft de Duitse GT-constructeur een aantal opmerkelijke statements gemaakt.
Foto: © Mercedes-AMG
“Wij werken aan een opvolger van de Mercedes-AMG in al zijn GT-verbuigingen”, aldus Stefan Wendl, verantwoordelijke van Mercedes-AMG Customer Racing. “De Mercedes SL, de nieuwe productiewagen, is een open wagen, wat de auto niet ideaal maakt als racewagen, maar dat neemt niet weg dat wij de toekomst voorbereiden. Veel details kunnen er nog niet gegeven worden, maar we werken aan een opvolger.”
Le Mans or not, that’s the question
Wat betreft Le Mans en het nieuwe Hypercar-era, is Mercedes-AMG duidelijk. Christoph Sagemüller, Head of Mercedes-AMG Motorsport legt de nadruk op het belang van de F1 en de customer racing, wat maakt dat Hypercar of LMDh voor de Duitse constructeur voorlopig niet in de pijplijn zit. “Maar uiteraard is er ook de aanwezigheid van de GT3-klasse in Le Mans in 2024”, aldus Stefan Wendl, “maar daar moet de ACO nog heel wat vragen beantwoorden. Het is vandaag onduidelijk of wij daar kunnen racen en met hoeveel wagens, dat zijn allemaal zaken die in de komende maanden duidelijk moeten worden. Vergeet ook niet dat het FIA WEC een complex kampioenschap is voor klantenteams om aan deel te nemen. Voor het overige volgen wij het kampioenschap met veel plezier als autosportliefhebbers.”
Mercedes-AMG heeft uiteraard een breed panel aan programma’s, met nadruk op DTM, GT World Europe en IMSA. Het merk was al succesvol in Daytona en een week later in Bathurst, tijdens de opener van de Intercontinental GT Challenge.
Wat betreft GT2, is het testen volop aan de gang en deze Mercedes zullen we dit jaar in principe in competitie zien, maar de start van het jaar haalt de auto niet.