Dit weekend wordt in Bahrein het nieuwe F1-seizoen afgetrapt. De golfstaat is een vaste waarde in de F1 en zal nog zeker tot 2036 (!) op de kalender staan. Het Bahrain International Circuit heeft al een rijk F1-verleden en er zal in de woestijn nog veel geschiedenis geschreven worden.
(Foto: © Formula 1)
De F1-bolides razen al geruime tijd over het Bahrain International Circuit in Sakhir. In 2004 vond de eerste GP van Bahrein plaats, meteen ook de eerste Grote Prijs in het Midden-Oosten. In de jaren die volgden kwamen Abu Dhabi, Saoedi-Arabië en Qatar erbij, de ene al wat meer geliefd bij de fans dan de ander.
Het circuit zal voor altijd gelinkt worden aan de zware crash van Romain Grosjean tijdens de GP van Bahrein in 2020. Zijn Haas F1 doorboorde de vangrail en vatte meteen vuur, maar Grosjean overleefde de crash. Daarnaast was het circuit in Bahrein ook de bakermat van de iconische boordradio van Fernando Alonso nadat Nico Rosberg hem in 2012 van de baan forceerde. “All the time you have to leave a space!” waren de gevleugelde woorden van de Spanjaard.
De statistieken
Het circuit in Bahrein is 5,4 kilometer lang en omvat vijftien bochten. De snelste ronde ooit gereden tijdens de GP van Bahrein staat op naam van Pedro de la Rosa, hij klokte in 2005 een 1:31.447. Lewis Hamilton telt in de golfstaat het meeste zeges, hij stond vijf keer op het hoogste schavot. Ondanks de vijf overwinningen van Hamilton – telkens met een Mercedes – is Ferrari met zeven zeges de meest succesvolle constructeur in de woestijn. Vorig jaar won Charles Leclerc er een zevende maal voor de Scuderia.
Het circuit en zijn varianten
Het Bahrain International Circuit is van de hand van Hermann Tilke, hij ontwierp tal van F1-circuits. Naast het Bahreinse circuit tekende Tilke onder andere circuits zoals in Baku, Abu Dhabi, Singapore en Shanghai. De omloop in Bahrein heeft verschillende variaties en drie daarvan werden doorheen de jaren benut. De bekendste en meest gebruikte is het ‘Grand Prix Circuit’ en is ook het circuit waar dit jaar op geracet wordt. Enkel in 2010 en 2020 gebruikte de F1 andere lay-outs.
Om de 60e verjaardag van de F1 te vieren, scheurden de wagens in 2010 over het ‘Endurance Circuit’, maar dat leidde snel tot frustraties bij rijders en fans. De lus had negen bochten meer en was 800 meter langer dan de gebruikelijke lay-out waardoor de rondetijden soms over de twee minuten gingen. Daarnaast was er een groot gebrek aan inhaalmogelijkheden met een zoutloze race – gewonnen door Fernando Alonso – als gevolg. Door de negatieve reacties besloot de Formule 1 om voor de volgende GP in 2012 naar het traditionele ‘Grand Prix Circuit’ terug te keren. In 2011 werd er niet in Bahrein gereden door onrust in het land.
In het coronajaar 2020 vonden twee Grote Prijzen plaats in de golfstaat. De eerste race werd op het traditionele circuit afgewerkt, maar voor de tweede GP opteerde de F1 voor het ‘Outer Circuit’ of het ‘buitenste circuit’. Het circuit met slechts elf bochten zorgde ervoor dat de snelste rondetijden onder de minuut doken en leverde een smaakmakende race op met Sergio Pérez – toen nog bij Racing Point – als verrassende winnaar.
De vloek van de seizoensopener
De GP van Bahrein is sinds 2021 de eerste race van het seizoen en volgens de statistieken rust op die eerste race een vloek. Sinds 2017 is de winnaar van de seizoensopener er namelijk niet in geslaagd om wereldkampioen te worden. Sterker nog, de winnaar van de openingsrace werd telkens vice-wereldkampioen. Zowel in 2017 als in 2018 won Sebastian Vettel de seizoensopener, hij eindigde in beide jaren als tweede in het klassement. De volgende twee seizoenen trok Valtteri Bottas aan het langste eind in de openings-GP, ook hij werd in beide seizoenen vice-wereldkampioen. Na de seizoensopener te winnen kon Lewis Hamilton in 2021 de vloek verbreken, maar hij zag in extremis de wereldtitel naar Max Verstappen gaan. Ook Charles Leclerc sloeg er vorig jaar niet in om het seizoen even goed af te sluiten als dat het begonnen was. Max Verstappen is dus gewaarschuwd.