Over iets minder dan een week beginnen de deelnemers van het WRC aan de tweede wedstrijd van het seizoen. In Zweden krijgen ze, in tegenstelling tot in de Franse Alpen, wel sneeuw en ijs voor de wielen geschoven. Gezien de afwezigheid van Sébastien Ogier krijgen we sowieso een tweede verschillende winnaar dit seizoen. Thierry Neuville vindt in Zweden een terrein dat hem behoorlijk goed moet liggen en hem mogelijk tot grootste dingen inspireert.
Foto: © Hyundai Motorsport
De WRC-teams gaan terug diep naar het noorden van Zweden, in en om de stad Umea voor de tweede afspraak van het seizoen. Thierry Neuville, met naast hem Martijn Wydaeghe, trekt voor de tiende maal naar Zweden (naast één deelname aan de Arctic WRC-manche in 2021) en het lijkt erop dat onze landgenoot van de winterse condities houdt. Neuville is immers één van de vijf niet-Scandinaviërs die er ooit op het hoogste podium stond en dat in 69 edities. De Hyundai-rijder won de rally in 2018, maar werd er ook al eenmaal tweede en tweemaal derde. In de Arctic in 2021 werd hij overigens ook tweede.
“De wegen van Rally Zweden zijn erg snel. Vorig jaar hebben we laten zien dat we op sneeuw en ijs competitief kunnen zijn, dus we hopen dat we deze keer weer snel kunnen zijn in Zweden”, blikt de nummer drie van het WK 2022 vooruit. “Consistentie gedurende het hele weekend is essentieel, wat altijd gemakkelijker is als de auto comfortabel rijdt. De wegligging kan ook een rol spelen; als het koud en ijzig is, kun je het beste vroeg in de startvolgorde staan. Maar als er net verse sneeuw is gevallen, is het beter om later op het startpodium te staan. We willen van start tot finish strijden voor de podiumplaatsen, en natuurlijk proberen we zoveel mogelijk van onze belangrijkste concurrenten in het kampioenschap te verslaan.”
Andere Belgen in Zweden zijn Nicolas Gilsoul (naast Pierre-Louis Loubet in de Ford Puma WRC) en twee duo’s in WRC3, met name Grégoire Munster en Louis Louka (Ford Fiesta Rally3) en Tom Rensonnet en Loïc Dumont (Ford Fiesta Rally3).
Starten doen de deelnemers in Zweden op donderdagavond met een korte sprint van 5,16 kilometer. Op vrijdag werken de teams 112 kilometer tegen de chrono af, verdeeld over zeven proeven. Zaterdag is de langste dag, met acht proeven en 126 kilometer tegen de chrono, waaronder de langste proef van de wedstrijd, Floda, over 28,25 kilometer. Op zondag zijn er nog drie proeven, goed voor 63 kilometer tegen de klok en de powerstage (Umea 2 – 10,08 km) sluit de wedstrijd af, vanaf 12u18.
In de WK-stand leidt de afwezige Ogier met 26 punten, voor zijn teamgenoot bij Toyota Kalle Rovanperä (23) en Thierry Neuville (17).