Home > WRC > WRC Monte-Carlo: de Belgische enclave bij M-Sport Ford aan het woord

WRC Monte-Carlo: de Belgische enclave bij M-Sport Ford aan het woord

Uiteraard is Thierry Neuville niet de enige Belg in de Monte-Carlo 2023 en Autosportwereld.be had op woensdag tijd om ook met de andere Belgische protagonisten samen te zitten.

Een comeback is er uiteraard voor Nicolas Gilsoul, die erg ontspannen oogt als hij zijn interview met een Franstalige radiozender beëindigt, maar op de vraag hoe zijn relatie met Thierry Neuville nu is, heeft de Waal geen zin om te antwoorden.

Ik heb er echt veel zin in”, glundert de immer sympathieke Gilsoul als wij hem naar zijn gevoelen vragen. “De eerste samenwerking met Pierre-Louis Loubet verliep erg goed en ik ben onder de indruk van hoe hij na een moeilijke periode heeft teruggevochten. Wat ook een enorme indruk heeft gemaakt, was de eerste run in de hybride Ford Puma WRC. Wat een auto! Ik kom uiteraard van een seizoen in de Skoda, met 300 pk en dan is zo’n pk-monster als de Puma met zijn 500 paarden, echt wel verbluffend. Het is de meest indrukwekkende rallywagen waar ik ooit al heb ingezeten.”

(lees onder foto verder)

Wat zijn de verwachtingen voor dit seizoen?

“Ik denk dat we moeten zien waar we uitkomen, we kunnen uiteraard werken in de schaduw van Ott Tänak en dat is uiteraard geen nadeel. We gaan tijdens het seizoen progressie proberen maken en onze samenwerking versterken. Ik kijk er alvast naar uit. Voor deze Monte-Carlo hopen we op een top-5 en een podium zou echt fenomenaal zijn.”

Belgische enclave bij M-Sport

Ondertussen lijkt het team van M-Sport Ford wel een Belgische enclave, want naast Nicolas Gilsoul zijn er ook de tandems Grégoire Munster-Louis Louka en Jourdan Serderidis-Fred Miclotte. De Griekse Belg ligt bovendien aan de basis van het programma van Munster en Louka, een programma dat zeer verstandig in elkaar zit en ook uitdagingen biedt.

Zelf rij ik tijdens de eerste helft van het seizoen de Monte-Carlo, Mexico, Italië en Kenia en daarna nog Griekenland. Wij steunen uiteraard Grégoire en hij neemt met M-Sport deel aan het WRC2-kampioenschap. Bovendien zal hij in Zweden om ervaring op te doen, in WRC3 starten. Ik vind het ook belangrijk dat hij tijdens de wedstrijden waar hij niet start, ook aanwezig is, om ook zo binnen het team ervaring op te doen”, legt de Grieks-Belgische ondernemer uit. “Op het einde van het seizoen willen we hem, in functie van het verloop van het seizoen, dan ook in WRC laten starten, uiteraard met de Ford Puma WRC.

(lees onder foto verder)

Grégoire Munster sluit daar uiteraard volmondig bij aan “maar dat betekent ook dat we amper in eigen land zullen rijden. Ik zal misschien de Ardennes of South Belgian als voorbereiding op de WRC2-wedstrijd in Kroatië rijden, maar meer zit er niet in, denk ik. In WRC2 is het een beetje afwachten, maar ons doel is toch om ons visitekaartje af te geven en zo sterk mogelijk te presteren.”

Ook Munster ziet dat de wedstrijd in de zuiderse Alpen van dit jaar anders zal zijn dan andere jaren: “Er zal op hier en daar wat rijm en ijzel na, weinig winters zijn. Tijdens de verkenningen op maandag lag er nog op één proef echt sneeuw, maar die sneeuw zal ondertussen ook wel al verdwenen zijn. Dat is jammer, want de ‘Monte’ heeft toch als eigenheid die wisselende weersomstandigheden. Anderzijds zal het verloop van de rally anders worden, de grote verschillen van andere jaren zullen er niet zijn en het wordt een sprint met kleine verschillen. Spanning verzekerd dus!

Munster is overigens Belg, maar rijdt om persoonlijke reden onder Luxemburgse licentie.

You may also like
BRC Historic: Rainer Hermann op puntenjacht in South Belgian Rally
BRC Junior: forfait van Jonas De Wilde. Wie scoort er zaterdag?
BRC South Belgian: met opnieuw een zeer mooi deelnemersveld onder aanvoering van Maxime Potty
BRC South Belgian: evenwichtig startveld in VHRS 65 en 50