Over exact een week gaat in Monaco het WRC-seizoen 2023 van start. Dat seizoen zou wel eens dat van de waarheid kunnen worden voor Thierry Neuville en zijn West-Vlaamse bijrijder Martijn Wydaeghe. Het Hyundai-duo sloot het jaar 2022 winnend af en liet in de tweede helft van het afgelopen seizoen zien dat er met hen en Hyundai wel degelijk nog rekening moet worden gehouden. Neuville en Wydaeghe spelen op basis van wat we nu weten absoluut voor de wereldtitel 2023 mee.
De ommekeer in 2022 kwam voor Neuville en Wydaeghe zonder meer in Ieper. Het Belgische duo had daar moeten winnen, maar een foutje zaterdagnamiddag gooide nog roet in het eten. Zonder dat foutje had Neuville in de slotfase van het seizoen drie zeges, een tweede plaats en een vierde plek kunnen laten optekenen, zonder meer de beste reeks van alle toppers in het WK.
Tijdens de finale in Japan liet Neuville zien dat hij nog steeds op topniveau kan acteren en zijn Koreaanse wagen kwam ook zeer goed in het ritme. In de eerste helft van het seizoen was de i20 Rally1 WRC nergens, maar naarmate het jaar vorderde, werd de wagen beter en beter. Gezien in het tussenseizoen het technische reglement ongewijzigd bleef, mogen we ervan uitgaan dat Hyundai in 2023 van meet af aan sterk zal acteren. Bovendien moet de komst van de nieuwe topman Cyril Abiteboul voor meer rust zorgen en is Thierry Neuville voor het eerst in zijn carrière echt de enige en uitgesproken nummer #1 binnen een team.
De goede vorm van de Belgen in combinatie met de fel verbeterde wagen, maken dat kaarten dit seizoen toch anders liggen dan begin 2022 toen Hyundai echt met een achterstand aan het seizoen begon. Indien deze theorie in de Monte-Carlo ook praktijk lijkt te zijn, dan mogen we ons opmaken voor een mooi seizoen, waarin ieder merk nu één echte spits heeft. Regerend wereldkampioen Kalle Rovanperä doet het uiteraard voor Toyota en met Ott Tänak, zou Ford ook moeten kunnen meespelen.
Spektakel verzekerd!