We zijn er… het autosportseizoen 2022 is onder de zwartwit geblokte vlag doorgereden. Het seizoen is in meerdere opzichten een bijzonder autosportjaar geworden, met heel wat hoogtepunten en jammer genoeg ook een paar moeilijke momenten. Een volledig overzicht is niet mogelijk in de enkele lijnen die we u nog kunnen brengen, maar even stilstaan bij wat geweest is, is de gepaste manier om dit seizoen uit te wuiven.
Uiteraard start de Dakar 2023 op… 31 december 2022, maar die start rekenen we gemakshalve al bij 2023, een seizoen dat trouwens meteen aan volle snelheid op gang wordt geschoten. Wat er allemaal op de agenda staat, dat kan u hier nog eens nalezen:
2023 start eigenlijk op de kruissnelheid van 2022, het eerste seizoen sinds 2019 dat niet met het vermaledijde virus kreeg af te rekenen. En dat was duidelijk: de publieke belangstelling voor onze sport was indrukwekkend, met alleen al in ons land heel wat evenementen die u massaal wisten te bekoren. Het seizoen startte prima in februari met de Legend Boucles en de Haspengouw, maar de hoogtepunten die volgden in een doldwaze autosportzomer, met de 24 Uur van Spa, WRC in Ieper, de 24 Uur van Zolder, de uitverkochte Grand Prix F1 van België en vervolgens nog mooie meetings van DTM, ELMS en de Europese NASCAR. Tienduizenden en honderdduizenden autosportfans zorgden voor sfeer en ambiance, en het moge duidelijk zijn dat autosport nog steeds in de top 5 van populaire sporten prijkt. Uiteraard hopen we om in 2023 op dat elan verder te kunnen gaan.
Sportief was 2022 voor ons land een mooi jaar, maar 2023 zou wel eens nog veel straffer kunnen worden. Stoffel Vandoorne was de eerste FIA-wereldkampioen sinds Jacky Ickx in 1983 het WK Uithouding won, maar in 2023 strijden maar liefst vier Belgen voor zo’n heuse wereldtitel: uiteraard is er Stoffel Vandoorne die zijn titel in de Formula E verdedigt en met DS over even goede wapens beschikt als met Mercedes, maar ook Thierry Neuville en Martijn Wydaeghe staan hoog genoteerd bij de boekmakers. Het Hyundai-duo bewees in de tweede helft van 2022 dat het Toyota en Kalle Rovanperä het vuur aan de schenen kan leggen en wie weet wordt 2023 wel het jaar van de absolute bekroning voor onze landgenoten. Last but not least is er Laurens Vanthoor die met Porsche op zoek gaat naar de wereldtitel in FIA WEC en ons voor het eerst sinds 1982 (en alweer Jacky Ickx) een zege in Le Mans kan bezorgen, een editie van Le Mans exact 100 jaar na de eerste wedstrijd aan de Sarthe.
Uiteraard is er nog veel meer dan de voornoemde lijst, met opnieuw heel wat spektakel op diverse fronten en met overal sterke Belgen en Belgische teams!
Eindigen doen we met een woord van dank, een woord van dank aan u, de lezers, maar ook ons fantastisch team en de vele partners op wie Autosportwereld.be kan rekenen. Een woord van dank ook aan de honderden vrijwilligers die onze sport mogelijk maken en zonder wie wij niet weekend in en weekend uit zouden genieten van de mooiste sport op aarde!
Wij wensen u een fijn eindejaar en een voorspoedig 2023!
Joost Custers
Hoofdredacteur – Autosportwereld.be