De bekendmaking van de Porsche-rijders voor het FIA WEC en IMSA in de nieuwe prototypeklasse, was een zoveelste headliner in de wereld van de uithouding die vanaf 2023 echt opnieuw tot de top van de autosport behoort. De laatste dagen werd er heel wat nieuws bekend gemaakt. Wij overlopen het graag voor u.
Opvallend was het nieuws dat de ACO en de FIA in het sportieve reglement van het FIA WEC een paragraaf hebben opgenomen die het de teams, rijders en constructeurs verbiedt om kritiek te uiten op de Balance of Performance om op het even welke publieke manier. Dit onderdeel van het reglement werd ondertussen door de FIA geratificeerd. Andere belangrijke beslissingen voor het WK Uithouding 2023 zijn het verbod op bandenwarmers en de kwalificatie die in drie delen zal verlopen: LMGTE, LMP2 en Hypercar. Ieder deel zal vijftien minuten duren. Er zijn bovendien nog maar twee varianten van de profielloze band beschikbaar zijn (drie in Le Mans), en in 2024 gaat dat aantal naar één en twee voor Le Mans.
De constructeurs mogen ook maar twee wagens per merk inzetten voor het kampioenschap, wagens in privéhanden strijden voor een nieuwe wereldbeker voor Teams Hypercar.
LMP2 verdwijnt in FIA WEC
Noteren we ook dat de nieuwe GT-klasse van het FIA WEC vanaf 2024 naar de naam LMGT3 zal luisteren, want in 2024 verdwijnen de LMGTE volledig en maken de GT3’s hun opwachting. In 2024 zien we in het FIA WEC ook geen LMP2-wagens meer, in Le Mans daarentegen zullen er vijftien startplaatsen voorbehouden blijven met teams uit ELMS, Asian Le Mans en IMSA. De LMP2’s verliezen in 2023 overigens nog eens tien kW aan vermogen, maar in de kampioenschappen waar ze de hoofdklasse zijn (ELMS en Asian Le Mans) krijgen ze vijftien kW bij.
Vanaf 2024 zullen er ook mogelijk acht races zijn, tegen zeven dit jaar. Qatar zal vanaf 2024 de aftrap van het WK geven en dat voor een duur van zes seizoenen.
Wat betreft de merken, was er uiteraard de aankondiging dat McLaren in 2025 mogelijk het WK vervoegt.