Na een uitzonderlijk jaar op vlak van opkomst bij wedstrijden en sportevenementen, blijft het publiek in het middelpunt van de aandacht staan voor het Circuit. In deze optiek werd er een nieuwe fase van werkzaamheden gestart, om de toeschouwers een hoogwaardige infrastructuur aan te bieden, als aanvulling op de werken die vorig jaar al zijn uitgevoerd.
(persbericht)
Het pisteseizoen was nog niet afgelopen toen op 10 oktober begonnen werd met de bouw van de nieuwe tribune en gradins tegenover de endurance-stands, langs het baangedeelte dat La Source met de Eau Rouge verbindt.
De tribune zal 4.104 plaatsen omvatten, alsook 40 klapstoelen voor de PBM-zone met een panoramisch uitzicht op La Source, de Endurance-zone en de Raidillon. De gradins zullen 3.139 zitplaatsen tellen, waarbij er rekening werd gehouden met de integratie in het landschap en het respect voor de natuurlijke helling van het terrein. Ten slotte zal er een grote loge aanwezig zijn in de tribunes. Bovendien zal deze ook opdeelbaar zijn in twee verschillende ruimtes. Voorheen konden de tribunes en de gradins 3.700 mensen herbergen, wat betekent dat dit aantal nu bijna verdubbeld zal worden.
De werkzaamheden zullen medio april 2023 worden afgerond, waarmee de totale capaciteit op de gradins en tribunes rondom het circuit naar 16.000 zitplaatsen (exclusief de loges en het Rallycross-stadion) wordt gebracht.
Amaury Bertholomé, Algemeen directeur
“Ik ben verheugd dat ik de toeschouwers opnieuw gemoderniseerde ontvangstfaciliteiten in de Endurance-zone kan aanbieden. Met de werkzaamheden die tijdens de winterstop van 2022-2023 worden uitgevoerd, zet het Circuit zijn dynamiek voort om de infrastructuur in topconditie te houden en te blijven acteren op het hoogste mondiale niveau. De aanpassingen in de paddocks maken ook deel uit van de investering die nodig is om onze organisatoren van evenementen en sportwedstrijden in optimale omstandigheden te ontvangen.”
Er zijn momenteel ook nog andere werkzaamheden aan de gang, met het doel om de infrastructuur op punt te houden. Meer specifiek betreft het de vervanging van de Rohon-buizenleiding in het bovenste deel van de paddocks.
De Rohon is een waterloop van 3de categorie die ontspringt nabij de zone Ster. Deze stroomt voornamelijk in de open lucht tot aan het niveau van de bocht van La Source, van waaruit ze wordt omgeleid alvorens uit te monden in de waterloop van de Eau Rouge in het onderste deel van de paddocks.
Na de periodes van extreem intense regen die zich de afgelopen jaren meermaals hebben herhaald, en na de schade aan het circuit en in de paddocks, waren er werkzaamheden nodig om de infrastructuur van het circuit te beschermen.
Omdat het gekanaliseerde deel van de Rohon niet uniform is qua doorsnede, helling en stromingsrichting, zullen deze werken zorgen voor het uniformiseren van de buizen, waardoor een groter debiet (geschat voor een vijftigjarige neerslag) kan worden opgevangen, en zo de risico’s zoveel mogelijk beperkt worden.
Het Circuit van Spa-Francorchamps blijft dus investeren in de renovatie van zijn infrastructuren, maar ook in het verbeteren van de ontvangst van zijn toeschouwers. Zo kan men zijn klanten en publiek de hoogste kwaliteitsnormen garanderen, en kan het circuit de grootste auto- en motorsportkampioenschappen organiseren.