39 teams gingen vrijdagavond van start in de Ypres Historic Rally, maar niemand bleek opgewassen tegen de strijdlust en de stuurmanskunst van Paul Lietaer, die voor de tiende keer de Historic-wedstrijd in Ieper op zijn naam zette. De snelle snor, deze keer genavigeerd door Wouter Knockaert, stuurde zijn Opel Ascona 400 meesterlijk naar de overwinning.
“Het was weer een perfecte dag,” lachte de Polle op het finishpodium op de Markt in Ieper. “Deze ochtend was Pieter-Jan Maeyaert twee keer sneller. Daarna stak ik een tandje bij. In Boezinge schoof ik in een modderige rechtse even bijna van de baan, maar precies op dezelfde plaats ging ook Pieter-Jan Maeyaert rond. Vanaf dat moment kon ik controleren. Ik heb me geamuseerd op deze mooie proeven en de organisatie was weer uitstekend. Kortom, een mooi weekend!”
Pieter-Jan Maeyaert nam zaterdagochtend even de leiding over, maar uiteindelijk moest hij met 22″ verschil de duimen leggen voor Paul Lietaer. “Deze ochtend gingen we sterk van start met twee snelste tijden, maar in Boezinge werd ik even verrast in een gladde rechtse. Een strobaal ving ons gelukkig op, maar ik verspeelde wel een kleine 10 seconden. Petje af voor Paul. Hij blijft toch een fenomeen!,” verklaarde Pieter-Jan Maeyaert.
Voor de derde plaats zagen we zaterdag een mooie strijd. Ludovic Vitse zorgde even voor de verrassing met zijn Opel Astra door op het gladde parcours een voorlopige derde plaats vast te houden, maar een gebroken aandrijfas maakte een einde aan zijn wedstrijd. Fredericq Delplace nam de derde plaats over, maar hij schoof van de baan in Boezinge, waardoor Cedriek Merlevede het podium cadeau leek te krijgen. Maar, ook Merlevede liet zich op zijn beurt verrassen in Heuvelland.
“Ik schoof van de baan op een plaats waar een paar kameraden stonden, onder andere Bjorn Syx. Ik stak met de neus in de sloot en de achterwielen hingen van de grond. Het duurde twee minuten voor we verder konden. Helaas was het resultaat toen al verkeken. Een grote teleurstelling…,” aldus Cedriek Merlevede, die zevende werd op 4’52”.
De derde plaats ging daardoor toch naar Fredericq Delplace, op 3’42”, die in eigen streek nog eens met zijn Historic Porsche 911 aan de start kwam. “In het begin van de wedstrijd had ik moeite om in het ritme te komen. Het was al lang geleden dat ik met deze Porsche had gereden en op de gladde stroken had ik geen vertrouwen. Stelselmatig kwamen de automatismen terug. Ik ben heel blij met de derde plaats. Paul en PJ waren gewoon te sterk.”
Claude Debue stuurde zijn Opel Ascona naar een knappe vierde plaats op 4’13”, voor Kevin Vanmassenhove, die deze ochtend even het vertrouwen verloor na een schuiver in Boezinge. Toch was hij met zijn Triumph TR7 sneller dan Mathieu Vandoolaeghe, die in Divisie 5 de titel aan Koen Beyne moest laten. De top 10 werd vervolledigd door Glenn Rogiers, die vanaf zaterdagmiddag kampte met een slippende koppeling in zijn Opel Kadett, Koen Verhaeghe, die een hachelijk momentje had toen de motorkap van zijn Escort tegen de voorruit vloog, en Michiel Seys, die in eigen streek zijn droom realiseerde om te kunnen starten op de Markt in Ieper.
In totaal haalden 27 van de 39 gestarte teams de finish. Bij de pechvogels onder andere Patrick Snijers, die de motor van de Chevrolet Corvette zaterdagochtend op de eerste proef brak. Porsche-rijders Lode De Keyser en Piet Declerq gingen beiden van de baan. Patrick Mylleville brak de versnellingsbak van zijn 911 op de openingsproef, Ludovic Vitse brak een aandrijfas en Louis Vandenborre kwam niet aan de start van de eerste proef wegens gezondheidsredenen.
Opvallend was de bijzonder ontspannen en kameraadschappelijke ambiance tijdens deze Ypres Historic Rally, met start en finish op de sfeervolle Markt in Ieper. De ideale afsluiter van het rallyseizoen in Vlaanderen.