Home > #Hoofdnieuws > Wat een weelde voor de Belgische autosport. Zien we volgend jaar twee Belgische wereldkampioenen?

Wat een weelde voor de Belgische autosport. Zien we volgend jaar twee Belgische wereldkampioenen?

Mogen we dromen van twee Belgische wereldkampioenen in de autosport in 2023? Dat zou inderdaad zo maar kunnen, want ons land beschikt over twee fantastische kapiteins van onze autosport, met name Thierry Neuville en Stoffel Vandoorne en zij maken in 2023 kans op de hoogste onderscheiding in hun discipline. Mogelijk komen daar nog één of twee rijders in het FIA WEC bij en dus kijken we nu al uit naar het nieuwe autosportjaar 2023.

Foto: © Hyundai Motorsport

Dat Stoffel Vandoorne als regerend wereldkampioen weer tot de favorieten in de Formula E behoort, is een open deur opentrappen. De West-Vlaming stapte ondertussen over van Mercedes naar DS, maar vindt daar opnieuw een topteam dat hem de kans kan bieden om zijn titel te verlengen. Daarom is de situatie van de man uit Kortrijk behoorlijk eenvoudig: met Vandoorne hebben we opnieuw een kans op een wereldtitel in de autosport.

De tweede casus is misschien wat complexer, maar biedt zonder meer ook de kans op een hoogste onderscheiding. Het gaat dan uiteraard om Thierry Neuville, de man die vijfmaal tweede werd in het WRC, tweemaal derde, eenmaal vierde, tweemaal zesde en eenmaal zevende en dat in elf seizoenen. Neuville wordt bovendien volgend seizoen de absolute kopman bij zijn team, Hyundai Motorsport, in zijn tiende seizoen bij de Koreanen. Thierry Neuville kent het team door en door, met zijn sterktes en zwaktes en kan eindelijk het team rond zich bouwen zonder echte concurrentie. Bovendien lijkt de i20 N Rally1 doorheen het seizoen 2022 de betere auto van het veld te zijn geworden. Wetende dat de reglementen volgend jaar amper of niet veranderen, lijken alle ingrediënten aanwezig om eindelijk die hoogste graal te behalen, een hoogste graal waar hij al een paar maal nipt naast greep.  

Thierry Neuville krijgt met Esapekka Lappi immers een perfecte adjudant naast zich en omdat Hyundai opteert voor twee derde rijders, kan de concurrentie uit die hoek ook niet komen. De beide Sébastien, Loeb en Ogier, doen het wederom deeltijds en mogelijk verdwijnt ex-wereldkampioen Ott Tänak ook voor één of meerdere seizoenen naar de achtergrond. Dat maakt dat we ons volgend seizoen aan een rechtstreeks duel tussen de regerende wereldkampioen Kalle Rovanperä tegen Thierry Neuville mogen verwachten. De jeugd tegen de oude, ervaren rot, de Belg is immers bijna 35 jaar oud, is meteen de perfecte context voor de man uit de Oostkantons om eindelijk zijn droom te realiseren. Als Neuville erin slaagt om de Finse vedette achter zich te houden, lijkt de weg naar een wereldtitel open. Enige bemol is uiteraard het feit dat Neuville, volgend jaar 35, geen honderd kansen meer krijgt. 2023 wordt dan mogelijk het seizoen van de waarheid. Uiteraard, als Neuville wereldkampioen wordt, doet hij dat samen met Martijn Wydaeghe, net als Vandoorne een West-Vlaming.

Hoe dan ook, we kijken enorm naar 2023 uit, zeker omdat we ook in het FIA WEC Belgen vooraan lijken te krijgen, met Laurens Vanthoor bij Porsche – op voorwaarde dat de Limburger het FIA WEC rijdt – en een jaar later ook bij BMW met Dries Vanthoor en Maxime Martin. Wie weet komt daar ook een Stoffel Vandoorne bij en één of twee jonge talenten en we zijn op weg naar hele mooie autosportjaren.

Afspraak in 2023!