Zaterdag valt op het circuit van Bahrein het doek over het FIA World Endurance Championship 2022. Aangezien het een wedstrijd van acht uur betreft, zijn maximaal 39 punten te verdienen, 38 voor een overwinning en één voor de polepositie. De kwalificaties worden vrijdag verreden en zaterdagmiddag om 12u Belgische tijd gaan de lichten voor deze seizoenfinale op groen. Team WRT, Sarah Bovy en Jan Heylen verdedigen de Belgische kleuren in het Midden-Oosten. Door het ruwe en zanderig asfalt en de temperatuurschommelingen wordt het een veeleisende finale voor mens en machine.
(Foto: WRT – W Racing Team / Brecht Decancq)
Hypercar – Toyota en Alpine zij aan zij
Bij de rijders delen Toyota-mannen Brendon Hartley, Ryo Hirakawa en Sébastien Buemi de koppositie in het klassement met André Negrão, Matthieu Vaxiviere en Nicolas Lapierre van Alpine. Het zestal telt 121 punten. José Maria Lopez, Kamui Kobayashi en Mike Conway, die de #7 Toyota delen, hebben er 95 en maken dus ook nog kans op de titel. Bij de constructeurs heeft Toyota een voorsprong van 26 punten op Alpine.
Misschien kan Peugeot van deze titelstrijd profiteren om met een klinkend resultaat 2022 af te sluiten. Voor Team Peugeot TotalEnergies wordt het de derde wedstrijd met de 9X8 en het Franse team verkondigde dat het bij deze seizoenafsluiter een podium ambieert.
LMP2 – Jota goedgeplaatst voor een eerste titel
Ook in deze prototypeklasse zijn de titels nog niet toegekend. Le Mans-winnaars Roberto Gonzalez, Antonio Felix da Costa en Will Stevens zitten aan het stuur van de #38 Jota en hebben 28 punten voorsprong op United Autosports USA-rijders Josh Pierson en Oliver Jarvis. Zowel de #41 Realteam by WRT als de #31 WRT zijn met posities drie en vier nog niet helemaal uitgeteld, maar met respectievelijk 34 en 36 punten achterstand is de kans gering dat het team van Vincent Vosse en Yves Weerts zijn titel in LMP2 verlengt.
GTE – Ferrari in polepositie
Bij het rijderskampioenschap in GTE zijn het uiteraard de GTE Pro-teams die de stand aanvoeren. Voor GTE Pro wordt het trouwens de laatste wedstrijd ooit, want de klasse verdwijnt in 2023. De strijd om de titels gaat tussen Ferrari en Porsche waarbij Alessandro Pier Guidi en James Calado (Ferrari) met 120 punten er elf meer tellen dan Kévin Estre en Michael Christensen (Porsche). Vorig jaar kende de ontknoping tussen beide sportwagenconstructeurs een controversieel einde, waarbij Pier Guidi en Calado het laken naar zich toe trokken.
GTE Am – sowieso Aston Martin
Ben Keating en Marco Sørensen voeren de stand van GTE Am aan. Ze wonnen samen met Henrique Chaves hun klasse in Le Mans en Fuji, maar de Portugees was er niet bij voor de openingswedstrijd in Sebring. De TF Sport-rijders tellen twintig punten voorsprong op David Pittard, Nicki Thiim en Paul Dalla Lana die eveneens een Aston Martin Vantage AMR besturen. Sarah Bovy heeft 68 punten achter haar naam en ze stond samen met Rahel Frey en Michelle Gatting bij de laatste twee wedstrijden telkens op de tweede podiumtrede. Ook Jan Heylen komt weer aan de start met een Porsche van Dempsey-Proton Racing en met de Amerikanen Fred Poordad en Patrick Lindsey aan zijn zijde.