De 39e editie van “Auto e Moto d’Epoca”, een van de belangrijkste evenementen in Europa voor liefhebbers van oldtimers en motoren, is voor Alfa Romeo de gelegenheid om het heritage-programma “Alfa Romeo Classiche” te presenteren, een reeks diensten die specifiek gericht zijn op het beschermen en promoten van de geschiedenis van het iconische Italiaanse merk.
(persbericht)
Voor het eerst is bij Stellantis het topmanagement van het merk persoonlijk betrokken bij alle activiteiten die deel uitmaken van de toegewijde diensten. Het certificeringscomité wordt namelijk voorgezeten door Jean Philippe Imparato, algemeen directeur van Alfa Romeo, en Roberto Giolito, hoofd van de afdeling, met de steun van het Alfa Romeo Museum, waar de productieregisters en alle technische documentatie worden bewaard die het comité gebruikt om de informatie over de onderzochte auto’s te analyseren.
Jean Philippe Imparato – Alfa Romeo CEO:
“Alfa Romeo maakt een belangrijke fase in zijn geschiedenis door. De historische periode die we doormaken is een echte evolutie. De toekomst van het merk omvat zeer ambitieuze doelstellingen om het begrip sportiviteit in de 21e eeuw opnieuw te definiëren, terwijl het trouw blijft aan zijn DNA. Bij het plannen van de toekomst blijft ons erfgoed onze belangrijkste inspiratiebron. Voor ons is het Alfa Romeo Classiche heritage-programma bedoeld om ons historisch auto-erfgoed te vergroten door de authenticiteit van vintage Alfa Romeo’s te certificeren en een nieuw leven te geven aan prachtige exemplaren die autoliefhebbers over de hele wereld blijven boeien en opwinden.“
Certificaat van oorsprong
Het Alfa Romeo Classiche programma bestaat uit het certificaat van oorsprong – dat sinds 2016
voor Alfa Romeo auto’s wordt aangeboden – en het certificaat van echtheid en restauratie. Het
topmanagement van het merk zit het comité voor dat de historische auto’s beoordeelt en de
certificaten afgeeft, met de steun van het Heritage-team en vooraanstaande deskundigen op het
gebied van de geschiedenis van Alfa Romeo.
“Certificaat van authenticiteit”: na een gedetailleerde analyse van de verbeteringen aan de historische auto in kwestie en na verificatie van de productiegegevens en technische specificaties met de archieven van het bedrijf, certificeert Alfa Romeo, met de steun van de afdeling Erfgoed, de authenticiteit van de klassieke auto, waardoor de waarde ervan wordt benadrukt. Om deze certificering te verkrijgen, ondergaat elke auto een rigoureus proces van inspectie en beoordeling door het gespecialiseerde team, waarbij de authenticiteit van de auto en zijn onderdelen en de werking van de belangrijkste mechanische onderdelen worden gecontroleerd.
“Restauratie Service”: Daarnaast staat hetzelfde team dat de historische collectie van Stellantis verzorgt ter beschikking van particuliere klanten, met diensten die variëren van eenvoudig onderhoud tot volledige restauratie: van diagnose tot restauratie van het exterieur, reparatie van de verschillende mechanische en esthetische onderdelen, en eindcontrole. Als de cliënt dat wenst, kunnen de autoanalyses ook thuis worden uitgevoerd.
Een speciale zone voor eigenaars van tijdloze iconen op de officiële Alfa Romeo website
Het merk introduceert op zijn website een speciaal gedeelte voor het nieuwe erfgoedprogramma “Alfa Romeo Classiche”, waarmee gelukkige eigenaars van historische auto’s kunnen profiteren van programma’s voor echtheids- en restauratiecertificaten. Het zal dus mogelijk zijn om alle informatie en ondersteuning die nodig is om een specifiek en gepersonaliseerd programma te starten, rechtstreeks op de website van het merk te ontvangen.