Zoals regelmatig gebeurt bij IMSA, viel de race pas in het laatste uur in zijn definitieve plooi. Na een aanrijding tussen beide Chip Ganassi Cadillac en het wegvallen van de Wayne Taylor Racing Acura, lag de weg open voor Tom Blomqvist en zijn Acura van Meyer Shank Racing. Blomqvist won zo de 25ste editie van Petit Le Mans, en tevens het einde van het DPi-tijdperk, samen met zijn teamgenoten Oliver Jarvis en Helio Castroneves. Ze hadden iets meer dan vier seconden voorsprong op de Cadillac van Pipo Derani, Olivier Pla en Mike Conway. Een vierde plaats in GTD was voor Jan Heylen net niet voldoende om het kampioenschap in de wacht te slepen.
(Foto: © Meyer Shank Racing)
Op een 50-tal minuten van het einde werd de race opgeschrikt door een ongeval in de eerste bocht van de beide Chip Ganassi Racing Cadillac. De wagens van Bamber en van der Zande maakten met elkaar contact en vlogen de bandenstapel in. Ze konden getakeld en hersteld worden, maar verloren een handvol ronden. Na deze neutralisatie zette Filipe Albuquerque de jacht in op leider Tom Blomqvist. Bij het dubbelen kwam de Wayne Taylor Racing Acura van de Portugees in aanraking met een GT en bleek de DPi na onderzoek in de pitlane onherstelbaar.
Louis Delétraz, John Farano en Rui Andrade (Tower Motorsports – Oreca) zegevierden in LMP2 en Andretti Autosport met hun Ligier met Jarett Andretti, Gabby Chaves en Josh Burdon aan het stuur in LMP3. Na het zondigen tegen de rijtijd door Risi Competizione won het trio Jack Hawksworth, Ben Barnicoat en Kyle Kirkwood (Vasser Sullivan – Lexus) GTD Pro.
In GTD maakte onze landgenoot Jan Heylen nog kans op de titel. De leiding in het kampioenschap was in handen van Roman De Angelis (Heart of Racing Team – Aston Martin), die werd bijgestaan door Maxime Martin en Ian James. Heylen werd met ploeggenoten Ryan Hardwick en Zacharie Robichon vierde, en door de zevende positie van De Angelis was dat onvoldoende om de titel te pakken, die dus naar de Canadees ging. Mario Farnbacher, Kyffin Simpson en Till Bechtolsheimer (Gradient Racing – Acura) pakten de zege in deze klasse. Ulysse De Pauw (Cetilar Racing – Ferrari) werd met zijn teamgenoten Giorgio Sernagiotto en Roberto Lacorte tiende in GTD.
De race finishte onder geel na een excursie van de Winward Mercedes.