Home > Historic > VHRS East Belgian: Alexandre Delhez en Baptiste Gengoux winnen de tweede editie

VHRS East Belgian: Alexandre Delhez en Baptiste Gengoux winnen de tweede editie

Parrallel met het Kroon-Oil Belgian Rally Championship was er tijdens de East Belgian Rally 2022 ook een wedstrijd voor VHRS voorzien en die loste alle verwachtingen in. Met een dertigtal deelnemers aan de start waren zowel kwantiteit als kwaliteit van de partij, temeer dat heel wat Belgische specialisten van de ‘regelmaat’ op de uitnodiging van de organisatoren A.M.C. Sankt Vith en Tieltse Automobielclub ingingen.

(persbericht)

De VHRS-deelnemers vonden echt hun ding op een parcours dat volledig identiek was aan dat van de deelnemers van de snelheidswedstrijd, met drie lussen van vier proeven. “Om de moeilijkheidsgraad te verhogen, werd de gemiddelde snelheid naarmate de dag vorderde verhoogd“, geeft Eric Chapa, verantwoordelijk voor het sportieve verloop van de wedstrijd, mee. “Het hoogtepunt van de wedstrijd was zonder meer de laatste lus, die in het donker werd betwist en dat aan een gemiddelde snelheid van 65 km/u. Op die proeven waren de BRC-deelnemers overigens al twee keer gepasseerd. Dat verklaart waarom de strijd tot het einde intens bleef…

Het evenement begon met een incident, waarbij Yves Deflandre en Jennifer Hugo (Porsche 911) van de weg raakten en meteen moesten opgeven! Julie Kenis en Bjorn Clauw (BMW 325i E30), die in het goede peloton zaten, werden het slachtoffer van een brand, terwijl Lucien Letocart en Olivier Maréchal aan boord van hun Opel Manta B GSi ook dienden op te geven, eveneens het slachtoffer van een ‘sortie’. 

In VHRS 65 lagen Alexandre Delhez en Baptiste Gengoux (Ford Escort MK1) aan de leiding vanaf KP2 Bütgenbach 1, een positie die het duo daarna nooit meer uit handen gaf.

Persoonlijk had ik niet meer gereden sinds Bastenaken en ik dacht dat ik aan het begin van het evenement wat traag uit de startblokken kwam” verklaarde Alexandre Delhez. “We namen echter meteen de leiding en al snel controleerden we onze voorsprong. We wisten dat de laatste lus erg lastig zou worden en met Baptiste maakten we er een erezaak van om onze voorsprong in de laatste passage van Büllingen en Bütgenbach te consolideren. De twee andere proeven waren minder lastig, maar we moesten tot het einde in het donker geconcentreerd blijven, zeker met een gemiddelde snelheid van 65 km/u. Proficiat aan de organisatie, die een VHRS-evenement kon aanbieden dat tot de mooiste van ons land behoort. Sinds de Saive Sprint in 2017 had ik tweede en derde plaatsen verzameld en nu heb ik dus mijn eerste zege in VHRS beet. Zowel voor mijn corijder als voor mij is deze overwinning heel erg belangrijk. Ik ben ook erg trots dat mijn vader ons de hele dag heeft gevolgd en onze zege dus live heeft kunnen meemaken…

Baptiste Gengoux was erg blij met dit succes, zeker omdat het de eerste wedstrijd aan de zijde van Alex Delhez was… “Het waren zeer Belgische omstandigheden en ’s avonds, in het kielzog van de BRC-deelnemers, hebben we ons prima vermaakt”, glimlachte de winnende co. “Iedereen had zo zijn momenten, maar onze Escort liep prima. Deze VHRS-formule is echt interessant, met een leuke competitie op afgesloten wegen en dat alles tegen betaalbare prijzen…

In het kielzog van de winnaars was de strijd bijzonder intens, met enerzijds René Georges en Robert Vandevorst (VW Golf GTi) en anderzijds Patrick Lambert en Yannick Albert (BMW 2022 Ti). Zij waren om beurten de betere van het andere duo, maar uiteindelijk nam het Belgisch-Luxemburgse duo in de BMW de bovenhand en dat met een verschil van amper 1,7 punten! 

Wat maakte het verschil? De leeftijdscoëfficiënt van onze auto, die gunstiger is dan die van de Golf“, merkte Yannick Albert op. “Voor de rest was het een geweldige dag, met een goed ritme en deze lus in het duister vormde echt een meerwaarde, aangezien we steeds minder de gelegenheid hebben om in dergelijke omstandigheden te rijden. Perfect!

De top 6 in Saint-Vith werd vervolledigd door de zeer fraaie Opel GT van Frederik Vancrayenest en Guy Desmet, de Porsche 911 van Didier en Florent Gathy en de Opel Kadett 1600 S Rally van Claude Ninane en Christophe Simon. 

Pierre Delettre, organisator van de Legend Boucles @ Bastogne, en Christian Bernard, die de cockpit van de inmiddels bekende Ford Escort MK1 deelden, eindigden op de tiende plaats. Ze diende ’s avonds een paar honderd meter zonder licht te rijden, anders had het duo nog hoger kunnen eindigen. 

In VHRS 50 leek, na de opgave van de grote favorieten, Michel Decremer en Patrick Lienne (Opal Ascona 400), die tijdens de tweede lus het slachtoffer van een defecte dynamo werden, de overwinning naar Dominique Dufrasne en Isabelle Dogné (BMW E30) te gaan. Zij maakten echter een fout maakten tijdens de laatste klassementsproef, Burg-Reuland 3! Resultaat: André Neutelers en Guy Hardenne (Saab 99 EMS), die eerder op de 1ste plaats waren, wonnen de race met vier punten bonus! 

Aan het einde van deze tweede editie van de East Belgian Rally VHRS was de tevredenheid onder de deelnemers groot. Een dat is prima voor de toekomst en voor een discipline waar we het binnenkort nog meer over zullen hebben. Wat nu al zeker is, is dat de experts van de regelmaat in 2023 weer in Saint-Vith zullen starten!  

Uitslaghttps://ebr2022.jbtc.be/overall