Afgelopen weekend wonnen WRT en het rijdersduo Dries Vanthoor en Charles Weerts de titels in de GT World Challenge Europe Sprint. De beide rijders verzekerden zich al op zaterdag van hun derde opeenvolgende titel, het team van Vincent Vosse deed dat pas na een doldwaze race op zondag. We overlopen voor u nog enkele feiten van dit spannende kampioenschap.
Foto: © WRT
In een Fanatec GT Sprint-seizoen dat in totaal 367 ronden telde, mogen we stellen dat het beste voor het einde werd bewaard.
De tweede wedstrijd op Circuit Ricardo Tormo Valencia zal worden herinnerd als een van de meest spectaculaire in de geschiedenis van de serie, met de #32 Audi van Charles Weerts die vanuit het niets zowel Timur Boguslavskiy als Aurélien Panis passeerde tijdens en dat tijdens de laatste kilometers van het seizoen. Dat had zo zijn gevolgen…
De overwinning op zondag zal niet snel vergeten worden. Met nog slechts zes minuten op de klok was Charles Weerts nog 26 seconden van de leiding verwijderd, maar de #32 Audi maakte op slicks buitengewoon veel tijd goed op de #89 Akkodis ASP Mercedes-AMG om zo alsnog de zege te grijpen. Weerts was 5,1 seconden sneller dan Timur Boguslavskiy in ronde 30, 7,3 seconden sneller in ronde 31 en een verbazingwekkende 9,1 sneller in de voorlaatste ronde.
Te midden van al dat sportieve drama is het misschien onopgemerkt gebleven, maar de algemene titel bij de teams veranderde in de slotfase ook van eigenaar. Met nog twee minuten op de klok ging het kampioenschap naar Akkodis ASP, pas toen Charles Weerts, Christopher Haase (#11 Tresor by Car Collection Audi) passeerde in de strijd voor de derde plaats, schoof Team WRT terug naar de top van het klassement.
De overwinning op zondag zorgde ervoor dat Dries Vanthoor de recordhouder qua zeges in het Fanatec GT Sprint werd met vijftien overwinningen en zo één zege beter doet dan oudere broer Laurens. Weerts heeft nu twaalf overwinningen, waarmee hij op gelijke hoogte van Maxi Buhk komt, kampioen in 2015, en alleen nog de broers Vanthoor voor zich duldt.
Voor Team WRT was dit de laatste Fanatec GT Sprint-race met Audi, waarmee een einde komt aan een tienjarige relatie die 110 races in het kampioenschap omvatte. Alles bij elkaar behaalde WRT 45 overwinningen, negen teamtitels en zes rijderstitels.
Noteren we nog dat de Silver Cup naar het AF Corse-duo Ulysse De Pauw en Pierre Alexandre Jean en het team AF Corse ging, terwijl er in Pro-Am overal feest werd gevierd: Garage 59 veroverde de rijderstitel en AF Corse won de teamtitel.