Onze vier landgenoten Ugo de Wilde (LMP2), Tom Van Rompuy (LMP3), Sarah Bovy (LM GTE Am) en Alessio Picariello (LM GTE Am), zijn de vaste deelnemers aan de European Le Mans Series en zij zaten dinsdagmiddag aan tafel tijdens een zeer geslaagde persconferentie.
Foto: © Georges De Coster
Dit weekend kan het publiek gratis naar een schitterende race met 29 prototypes en 12 GT’s, oftewel 41 auto’s, waarvan meer dan de helft heeft deelgenomen aan de laatste 24 Uur van Le Mans: de 4 Uur van Spa van de European Le Mans Series. Het geheel is een zeer internationale line-up met 118 rijders van 33 verschillende nationaliteiten, waaronder vier Belgen, al is een lastminute verrassing van Belgische zijde niet uitgesloten.
“We zijn natuurlijk allemaal erg blij dat we in eigen land kunnen rijden”, legt Ugo de Wilde uit, die na een eerste jaar in de LMP3 nu in LMP2 racet en dat met het enige Belgische team, Mühlner Motorsport. Na vier races zijn de resultaten behoorlijk positief met driemaal een top-10 en een eerste podium in Monza. “De LMP2-klasse is zeer competitief, zeker met zestien wagens. Als rookies doen we het niet slecht, want we staan achtste op zeventien geklasseerde teams, op vier punten van de top-6. We hebben zeker nog marge tot progressie in de kwalificatie en tijdens de pitstops, maar door ons tempo in de race, mede dankzij met mijn teamgenoten Mattias Kaiser en Thomas Laurent, kunnen we mikken op de top 5 of zelfs beter. Een tweede podiumplaats en dat op eigen bodem zou natuurlijk een droom zijn, voor al onze partners, vrienden en familie. Vooral omdat we in Monza de derde plaats erfden door een straf die Prema kreeg en we dus geen recht hadden op de podiumceremonie. We moeten onze trofeeën nog ophalen…”
In een stroomversnelling
Tom Van Rompuy, die zijn eerste seizoen in de LMP3-klasse rijdt, zit sinds zijn debuut in Le Castellet in een stroomversnelling. Dat kwam tot uiting tijdens de laatste race in Barcelona, waar Van Rompuy tweede in LMP3 werd.
“Ik voel me eerlijk gezegd steeds meer op mijn gemak aan het stuur van mijn Duqueine van het Luxemburgse DKR-team”, vertelde de zoon van Dirk, een andere bekende naam in de Belgische autosport. “We hadden niet al te veel geluk tijdens de eerste twee races van het seizoen, maar het potentieel is duidelijk aanwezig om te mikken op de top-3 en dat tegen de andere topteams zoals Cool Racing en Inter Europol Competition. Het team heeft veel ervaring, de strategie is over het algemeen perfect. Het is aan ons om de klus te klaren, om snel genoeg te zijn, maar vooral om geen fouten te maken. Ik leer bijzonder veel bij en bereid me in LMP3 eigenlijk voor op 2023 waarin ik met DKR in een LMP2 de 24 Uur van Le Mans wil rijden. Daarom zal ik deze winter ook de Asian Le Mans Series betwisten.”
De dames nu ook in ELMS!
Sarah Bovy is één van de sterke Belgische namen in de autosport dit seizoen, maar in tegenstelling tot de GT World en het FIA WEC, volgde in de ELMS voorlopig nog geen topresultaat. “De ELMS is een van de drie kampioenschappen waaraan ik dit seizoen deelneem, maar voorlopig niet met hetzelfde resultaat als in de twee andere competities”, geeft Sarah Bovy grif toe, dit weekend bijgestaan door Michèle Gatting en Doriane Pin in de roze Ferrari 488 van de Iron Ladies. “De aanrijding met de zoon van Hunt in Barcelona, een lekke band bij de start van de race in Imola en wat strategische moeilijkheden tijdens de safety cars, hebben ons sinds het begin van het jaar belet een podium te scoren. Maar we weten dat we het kunnen en Francorchamps is duidelijk de plaats om het te doen. We zullen proberen te winnen. De polepositie is geen must, want ik ben niet bereid alle risico’s te nemen, maar het zou wel leuk zijn.”
De ex-kampioen wil scoren in Spa
Alessio Picariello (ELMS GT-kampioen in 2020) miste ook verschillende keren het podium. “Dit is de frustratie van de Pro-Am categorie. Je hebt je eigen lot niet in handen. Het zijn vaak de ‘Bronze’ deelnemers, die de kwalificatie rijden en starten, die het verschil maken. Andrew Haryanto is een van de snelste gentlemen drivers, maar hij mist nog wat regelmaat. Wat mij betreft, ik heb geleerd de dingen te relativeren en gewoon mijn werk te doen en me te onderscheiden wanneer ik achter het stuur zit. Tijdens de laatste 24 Uur van Spa had ik bijvoorbeeld lange tijd de beste ronde in de race voordat we opgaven. Ik kijk ernaar uit om morgen weer achter het stuur te kruipen in Francorchamps. Het is niet alleen mijn thuiscircuit, het is één van de mooiste circuits ter wereld. Ik rijd hier graag. En onze Porsche RSR met middenmotor, waarmee ik graag rijd, is meestal erg goed op de omloop in de Ardennen.”