Home > Historic > Circuit > Spa 6 Hours: het verhaal van bijzondere TVR

Spa 6 Hours: het verhaal van bijzondere TVR

Eind september, begin oktober staat bij de liefhebbers van oudere racewagens altijd met stip in de agenda aangeduid. De Spa 6 Hours is in de loop der jaren uitgegroeid tot één van de meest prestigieuze historische meetings in Europa en aan de start staan naast heel wat Britten, Duitsers en Fransen, ook enkele landgenoten. Luc De Cock is één van die onvoorwaardelijke fans van de wedstrijd in de Ardennen, die traditioneel op zaterdag om 16u00 start en om 22u00 afgevlagd wordt.

Foto’s: © Mark Reynders en Mike Smith

Luc De Cock doet het ondertussen al enkele jaren met het TVR-team Wymeersch in de Spa 6 Hours en dat steeds met een erg bijzondere wagen. “Ik race samen met Jos Wymeersch in zijn TVR Grantura MKIII Sebring, een bijzondere wagen die speciaal voor de race in Florida werd gebouwd. Een groot succes werd het niet, want de beide wagens die van start gingen hielden het amper enkele ronden vol en de reservewagen reed uiteraard niet. Onze huidige wagen is de #51 TVR uit de editie 1963 van de 12 Uur van Sebring, een fabrieks-TVR die net als de twee andere auto’s een lichte racebody had en een 1622 cc motor uit een MG als krachtbron meekreeg. Onder meer Mark Donohue zat achter het stuur.”

Donohue is een voormalige Amerikaanse F1-rijder die in 1971 voor Penske McLaren onder meer een podium in Canada behaalde en in 1972 de 500 Miles van Indianapolis won. Donohue kwam in dramatische omstandigheden om het leven na een crash tijdens de kwalificaties van de Oostenrijkse GP in 1975.

De wagen waarmee Donohue in Sebring racete werd in 1967 aan een vriend van de rijder verkocht en werd pas jaren later teruggevonden. De auto is dan in Belgische handen terechtgekomen. In 2017 maakte de auto zijn wederoptreden tijdens de Spa 6 Hours, echter niet zonder een grondige restauratie.

Ik heb de Grantura in originele, maar verwaarloosde staat gekocht”, doet Jos Wymeersch het verhaal. “Nigel Reuben Racing heeft ons geholpen om de wagen conform de FIA-regels Appendix K te restaureren, waarbij het chassis en de carrosserie origineel zijn gebleven. Onder de motorkap zit nu een 1800 cc MG-krachtbron, met een 3-syncro versnellingsbak.”

De troef van de kleine Britse sportwagen in de Spa 6 Hours is het feit dat de auto op één tank de hele race kan afwerken”, gaat Luc De Cock verder. “Met zijn 170 pk is het misschien wel de minst krachtige wagen van het veld, maar door het lage verbruik en het feit dat we het op één set banden doen, kunnen we geleidelijk aan in het klassement opklimmen. Wij racen evenwel zonder de auto pijn te doen en met respect voor het materiaal.

De Spa 6 Hours-race vindt plaats op zaterdag 1 oktober tijdens de meeting die op donderdag start en zondagavond afloopt.