Home > Moto > Internationaal > FIM EWC: Viltaïs Racing Igol wint Bol d’Or, FCC TSR Honda France wereldkampioen

FIM EWC: Viltaïs Racing Igol wint Bol d’Or, FCC TSR Honda France wereldkampioen

Het werd een bewogen honderdste verjaardag voor de Bol d’Or. Na een aanvankelijk kalme periode leek het drama overal tegelijk de kop op te steken. Na 24 uur racen ging de zege terwijl F.C.C Honda werd gelroond tot wereldkampioen.

Foto: © fimewc.com

Het waren 43 rijders die op zaterdagnamiddag de start namen van de etmaalrace. Yoshimura SERT Motul, het Suzuki fabrieksteam en de regerende kampioenen, begonnen met een voordeel van 22 punten tegenover YART, het officiële Yamaha team. Aanvankelijk leek de race rustig te gaan verlopen, maar dat was ijdele hoop. Na 34 rondes kwam de SERT Suzuki tot stilstand op de rechte lijn van de Mistral en zocht daarna de pits op. Voordeel dan aan YART? Ook niet want hun hoop ging in rook op om 18.22 u. met motorproblemen. Bijna anderhalf uur eerder hadden we het fabrieksteam van BMW hun exit zien maken met een motorprobleem. Bovendien had FCC TSR Honda France ook al twee niet geplande pitstops moeten maken en moest een olieradiator vervangen worden. Het kostte hen negen minuten. Alle hoofdrolspelers in de FIM EWC liepen dus al vroeg aan tegen problemen en opgaves.

Superstock titel voor Sapeurs Pompiers

Bij een eerste puntendeling, na acht uur wedstrijd, was het het ERC Endurance-Ducati team die de volle pot cashte. Het betekende wel dat Yoshimura SERT Motul nog steeds aan de leiding stond van het kampioenschap. In de nacht echter werd de leidende Ducati teruggeslagen met koppelingsproblemen en het was TATI Team Beringer Racing, met onze landgenoot Bastien Mackels, die halfweg de wedstrijd aan de leiding stonden. In het kampioenschap bleef het spannend, want ondanks hun opgave, en dankzij de tegenslagen van hun concurrenten, bleef Yoshimura SERT Suzuki aan de leiding van de tussenstand na de punten van het achtste en twaalfde race uur. FCC TSR Honda was nog steeds aan een inhaalrace bezig. En na twintig uur racen was het dan de beurt aan TATI Beringer om motorproblemen te krijgen op de Kawasaki. Zij vielen van het podium. ERC-Endurance Ducati nam dan weer over, met ruime voorsprong, maar zij liepen tegen motorproblemen in de laatste 90 minuten. Dat zorgde uiteindelijk voor een zege van de Yamaha van Viltaïs Racing Igol met Florian alt, Erwan Nigon en Steven Odendaal. De vierde plaats van de FCC TSR Honda France van Mike Di Meglio, Josh Hook en Alan Techer was voldoende om een tweede wereldtitel op zak te steken. De zege in Superstock ging naar de Honda van RAC41-Chromeburner, maar de wereldtitel was voor Team 18 Sapeurs Pompiers CMS Motostore met Baptiste Guittet, Hugo Clere en Philipp Steinmayr op de Yamaha.

De Belgen

Bekijken we nog even de prestaties van de Belgen. We noteren een zeer mooie achtste plaats algemeen van Loris Cresson op de BMRT 3D Maxxess Nevers Kawasaki, tweede in Superstock. Voor Côme Geenen was er een zeventiende plats op de JM Racing Action Bike Suzuki. De TATI Team Beringer machine werd nog gerepareerd en zodoende haalde Bastien Mackels nog een 29ste plaats. De Suzuki van TRT27 Bazar La Becane, met Gian Mertens kwam niet over de finish en werd niet geklasseerd.